Anxo Orté nun dos seus hidroavións. |
A finais do mes de
novembro de 1923 amerizaba en Ribadeo, por primeira vez na historia, un
hidroavión da compañía Sport. Estaba pilotado polos irmáns Xorxe e Andrés
Parera, ambos arxentinos. Sobre eles cóntanos a prensa que: “Estos dos valientes aviadores acaban de obtener el título de
pilotos de hidroavión en la
Argentina , siendo los primeros a quienes se concede este
título”. (El Progreso, 1923, 24 novembro)
Estes pilotos fixeran
escala en Ribadeo, na súa viaxe á Coruña e despois cara o Levante español, para
agardar ao segundo hidroavión, pilotado por Anxo Orte. Este procedía de Navia,
ambos hidroavións tiñan autorización por parte do goberno nacional “para realizar vuelos con sus aparatos sobre los puertos españoles”.
(El Correo de Galicia, 1923, 30
decembro).
Na espera, e para
financialo viaxe, decidiron coller, previo pago, pasaxeiros e darlles unhas
voltas pola costa mariñán. Como isto era a primeira vez que se vía na Mariña,
moita xente decidiron visitar Ribadeo e viaxar nese novo tipo de avión.
Segundo nolo conta o
xornal El Progreso no seu número do
24 de novembro: “Ayer y anteayer no ha
podido volar el aparato a causa del temporal reinante. Hoy, ya arreglado el
tiempo, efectuó varias ascensiones con pasajeros y son muchas las personas de
Foz, Vivero, Mondoñedo y otros pueblos de la provincia.” Outro xornal, esta vez El Compostelano, relata a escena do hidroavión en Ribadeo: “actualmente se hallan en Ribadeo, donde uno de ellos lleva ya varios
días. Por ser el primer aparato de esta clase visto allí llamó sobremanera la
atención y fueron muchas las familias de la comarca que acudieron a presenciar
sus evoluciones sobre la ría, durante las cuales subieron a bordo del aparato
muchas conocidas personas de la localidad.
Outro hidroavión de Anxo Orté |
En las
diarias ascensiones que realizó durante la última semana eleváronse varios
vecinos de los pueblos próximos, que habían ido a Ribadeo con tal objeto, y
además señoritas ribadenses”. (1923, 29 novembro).
O domingo 25 o
hidroavión estaba atracado no peirao de Figueirúa, sufre un aparatoso
accidente, a iso das seis da mañá, que provocará o seu afundimento: “Supónese que a consecuencia de un abordaje
del velero Espiñeira, que en la madrugada de dicho día entró en este puerto,
yendo a fondear muy cerca del hidro, éste se hundió, sufriendo la rotura de las
alas superiores y la de los timones.
El mismo día fue puesto nuevamente a flote y conducido a
la ensenada de la
Villavieja , donde será reparado”. (El Progreso, 1923, 30 novembro).
Os tripulantes do
veleiro Espiñeira-Mondoñedo tiveron que pasar polos calabozos: “Días atrás fueron detenidos e ingresados en
la cárcel el patrón y tres tripulantes del velero motor Espiñeira, supuesto
causante del accidente.
Se les tomó declaración y fueron puestos en libertad”. (El Progreso, 1923, 18
decembro).
Segundo nos conta o
xornal La Provincia
os sucesos aconteceron da seguinte maneira: “el accidente
ocurrió a las seis de la mañana aproximadamente, en el fondeadero de Figueirúa.
Por ahora no
se conocen a ciencia cierta las causas de aquel percance, pero supónese que el
hidroavión de referencia haya sido abordado por el velero Espiñeira-Mondoñedo,
propiedad de los señores Reimunde e Iglesias.
Fúndase esta
sospecha en el hecho de haber fondeado allí, precisamente, a aquella hora, el
mencionado barco.
Por la
ayudantía de Marina se instruyen las oportunas diligencias para poner en claro
la verdadera causa del accidente. El avión de los señores Parera fue reconocido
minuciosamente, habiéndose apreciado en él desperfectos de gran importancia.
Calculase el valor de éstos en 15000 pesetas” (La Provincia ,
1923, 29 decembro).
Tardou bastante en
despegar o hidroavión pois no xornal El
Correo Gallego podemos lela noticia da chegada a Ribadeo de dous alférez: “con objeto de proceder al reconocimiento del hidroavión Mahah, nº 3085,
que se hundió en aquellas aguas debido a un accidente”. (1924, 9 de marzo).
O día 26 de novembro do 2007 Suso Fernández,
cronista oficial de Foz, publicaba un artigo titulado A botadura do
Espiñeira-Mondoñedo. Nel, despois de amosar un pouco a historia do porto da
Espiñeira, relata, empregando para iso prensa local, a botadura deste
mencionado veleiro. Deixemos que sexa o noso cronista quen nolo conte: “O acto foi todo un acontecemento
social, do que participou unha multitude de persoas, según amosan os testemuños
gráficos e literarios da prensa da època.
O periódico mindoniense “Justicia” informa da excursión que con tal
motivo se organizou dende aquela cidade: “ A las dos de la tarde del día 3 del
corriente (setembro de 1921) y en el automóvil del popular “Botes” se fueron
colocando los excursionistas que llenaron completamente el ómnibus, cabeceando
por el enorme peso que llevaba en la baca… Desde Cillero hemos divisado en la
popa del barco la bandera rojo y oro que ha paseado los mares (…) unos minutos
después llegábamos a la grada donde, esbelto, majestuoso, se asentaba el
“Espiñeira-Mondoñedo” para ser lanzado al agua. Bellísimas señoras y señoritas, elegantemente ataviadas, realzaban el
acto con su presencia. Parecía un jardín de frescas y lozanas flores, en medio
de la umbría perdidas entre riscos.
Describe o xornal o entusiasmo dos presentes cando dona Dolores Basanta,
de Reimunde, a madriña, rociou o casco co champagne: “Los hurras y los
aplausos, mezclados con las músicas, rasgaban el espacio, contagiando la
alegría a la enorme multitud que se hallaba congregada a una y otra banda de la
ría”. “La comparsa de gaiteiros “Os Veiga”, que tocan la “Alborada”, la banda
de instrumentos de metal que lanza sus estridentes notas tocando la Marcha Real …”.
A bordo foi servido un espléndido “lunch”, do que se encargou o focego Jesús
Cageao “Papaíto”, e alí correron o café e os licores; doces, pastas,
chartreuse, xerez, coñac, champagne, refrescos, habanos, todo con gran
prodigalidade, sen distinción de persoas nen de crases, para rematar cun baile
para a mocidade, amenizado pola comparsa e a banda.
Ó lusco-fusco iníciase o desfile; antes “el elocuente orador e ilustre abogado don Antonio Maseda Bouso pronunciaría un breve discurso y dijo, entre otras elocuentes frases, que aquel barco que iba a surcar los mares, era el grano de arena con lo que se iría formando la montaña de nuestra regeneración nacional”.
Ó lusco-fusco iníciase o desfile; antes “el elocuente orador e ilustre abogado don Antonio Maseda Bouso pronunciaría un breve discurso y dijo, entre otras elocuentes frases, que aquel barco que iba a surcar los mares, era el grano de arena con lo que se iría formando la montaña de nuestra regeneración nacional”.
Foi éste, sen dúbida, un fito na historia da construcción naval en Foz,
que quedou, como xa dixemos, na memoria popular”.
Botadura na Espiñeira. |
Esta é a historia do
hidroavión, pero quédanos falar da historia deste veleiro que un día saíu dos
estaleiros da Espiñeira. Mais antes
debemos de dicir que a zona da Espiñeira no ano 1920 xa era un pequeno emporio
industrial. Nela, aparte dunha serie de casas de recente construcción e os
estaleiros, estaba a Sociedade Colectiva Reimunde-López (ou o que é o mesmo
Xosé Reimunde Acevedo e Xeneroso López Lourín) que o 31 de outubro de 1917 “solicitó autorización para conducir por el
río Masma 20.000 pinos desde las montañas Rego de Arcas, de la parroquia de
Masma a la fábrica de aserrar maderas, sita en la Espiñeira ” (Correo de Galicia, 1917, 31 outubro).
Dos mencionados
estaleiros saen o Electra del Masma, tal e como recolle o xornal El Progreso no seu número do 11 de maio
de 1918, propiedade dos industriais Reimunde e López, ou o Avelino, tal e como
se nos conta na prensa “el jueves
último emprendió su primer viaje,
saliendo del puerto de Foz para Gijón, el hermoso barco Avelino, cuya botadura
verificose días pasados en la
Espiñeira , donde fue construído y que es propiedad de los
acreditados industriales don Antonio Alonso y el señor Barbeitos” (El Progreso, 1920, 29 abril).
Nun principio falamos
de que o 6 de agosto de 1920 se fundaba a Sociedade Mindoniense de Cabotaxe, da
que era o seu presidente o rexistrador da propiedade Antón Maseda Bouso; como
conselleiros figuraban os señores Santiago Basanta Santomé, avogado e Xosé
Reimunde Acevedo, propietario e armador; como conselleiros interventores
figuran: Manuel Díaz Gómez e Ramón Fernández Balea; como secretario Xorxe
González Redondo e Serrano, propietario e industrial e como xerente figuraba
Xeneroso López Lourín, aramador e industrial.
O presidente da
Sociedade, Antón Maseda, era natural de Mondoñedo e no ano 1921 ocupaba o cargo
de rexistrador da propiedade de Tineo. En 1926 era presidente da Federación
Agrícola de Mondoñedo e no ano 1934 aparece como director do xornal Galicia
Social y Agraria.
Os conselleiros Basanta
e Reimunde tiñan outro tipo de unión, pois ambos eran cuñados dende que Xosé
Reimunde casara con Dolores Basanta Santomé, na igrexa da parroquia de Santiago
de Adelán, aló por fins de maio de 1895.
Santiago Basanta chegou
a ocupalo cargo de alcalde de Mondoñedo e o de deputado provincial. Falece o 20
de novembro de 1930. Seu cuñado, Xosé Reimunde, falecía no mes de maio de 1933.
De Xeneroso López
Lourín (pai de Adela, Francisca e Damián López Ferreira) sabemos que no ano
1903 solicitaba permiso para poder aproveitarse de 7000litros de auga por
segundo do río Fazouro, no punto coñecido como Pozo da Pena, para a producción de
electricidade; en 1908 solicitaba “la
concesión de 7000 metros cuadrados
de terreno del dominio público de una marisma situada en el punto denominado
Espiñeira, término municipal de Barreiros, para uso agrícola”. Xeneroso
falece o 22 de outubro de 1933.
No ano 1934, embargada
a Sociedade, ponse á venda “el velero
motor nombrado Espiñeira – Mondoñedo, que se halla amarrado en el puerto de
Foz, por la cantidad de 12.000 pesetas”. Nun principio ofrecérase á xente
vinculada co mundo do mar, pero como ninguén o quixo mercar o día 15 de outubro
nas oficinas dos señores Reimunde e López procederase “a la subasta de dicho barco en cantidad inferior a las 12.000 pesetas”.
Descoñecemos que pasou
co veleiro trala poxa, pero sería un amargo fin para o único barco que foi quen
de afundir a un hidroavión.
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