Fonte da Zapata. Fotografía de Carlos Andrade.
Hai
certos ritos precristiáns, ou pagáns na terminoloxía cristián, que perduraron
ao longo do tempo no noso concello. Un deles era, ou mellor dito é, o culto ás
augas, entendéndoas como un elemento de purificación e de curación. Certos
regatos e fontes do noso concello foron considerados sagrados antes e durante o
cristianismo. A igrexa católica procurou que todas estas crenzas fosen ou ben
cristianizadas ou ben erradicadas, mais non chegou a conseguilo en tódolos
casos.
Dous
cultos vinculados á auga serán analizados neste artigo: o que tiña lugar no
rego de Lavalas mans e o localizado na Fonte dos Mouros, no monte do Bispo
Santo.
Para
analizar estes ritos empregaremos unha documentación católica como é a visita
pastoral que realiza no ano 1549 a San Martiño de Mondoñedo o bacharel Xoán
Bautista de Madrid.
Neste
ano de 1549, en concreto o día 10 de maio, achegábase á parroquia de San
Martiño de Mondoñedo o bacharel don Xoán Bautista de Madrid. Este home ocupaba
un alto cargo no cabido mindoniense baixo a prelatura do bispo don Diego de
Soto. Esta visita realízaa baixo o mandato do señor bispo, quen o nomeara
visitador xeral, e ten como fin facer un reconto das xoias e dos ornamentos
existentes na igrexa entre outras cousas. Así por exemplo falaranos do número e
do nome de cóengos de San Martiño así como do culto, que el intenta finalizar,
ao noso bispo San Gonzalo.
Toda
esta información foi extraída da documentación que sobre a parroquia de San
Martiño se conserva no arquivo catedralicio de Mondoñedo (Armario 1, estante 2,
mazo 1).
O
primeiro que menciona o bacharel Bautista de Madrid é o nome do crego que
atendía a igrexa de San Martiño, era Xoán Martínez, do que nos dirá: “que servia la parrochia y capilla en nombre
del cavildo de Mondoñedo y del bachiller Gomez Dorado y que el dicho monasterio
es anexo de la mesa capitular”.
Continúa
a súa visita inspeccionando o Santísimo Sacramento, as crismeiras do santo
óleo, a capela do bautismo, os altares “y
claustra del dicho monasterio y los aposentos de los canonigos y hallo que residian
en el dicho monasterio por canonigos los bachilleres Bernaldo Yanes de Moscoso
y Gonzalo Pillado y Alvaro Pillado y Fernan Leal juntamente con el dicho
capellan y que todos eran sacerdotes y presbiteros de misa”. Sobre Bernal
Ianes de Moscoso xa temos falado no noso artigo sobre a orixe do Condado de
Fontao, lembremos tan só que era irmán de Vasco López de Moscoso e fillo de
Vasco López de Río.
A
continuación o bacharel fai unha relación dos ornatos litúrxicos que se atopaban
na igrexa:
“Una vestimenta de
raso azul con su aparejo, que dixeron que avia dado el cavildo”
“Una cruz de plata
con su pie a la que le faltan tres rosetas”. O cóengo Gonzalo Pillado declaraba ante o
bacharel que o arcediago de Azúmara, don Xoán Pérez de Luarca, tiña dúas das
tres rosetas e que a terceira que se perdera.
“Tres calices de plata
con sus patenas.
Una manta de
Damasco colorado con su ornato y ottro manto con sus almatitas viejo para
diacono y sudiacono .
Una casulla verde
con su aparejo todo viejo.
Otra casulla de paño
colorado con vestimenta y aderezo.
Un frontal de raso
falso muy viejo.
Quince o diez y
seis sabanas en los altares, muy viejas.
Un misal de pergamino.
Un manual viejo y
otro nuevo.
Unas vinageras
viejas.
Una campanilla y una linterna de oja de flandes y otra de
cuerno.
Un caldero pequeño
de dos asas.”
Tamén
se di que o fabricario, Álvaro Pillado, levara para a súa casa unha campaíña e
un libro de canto que estaban rotos e que os substituíra por outros vellos.
O
visitador era consciente de que o bispo mandara ao bacharel de San Martiño,
Gomez Dorado, que se puxesen certos ornamentos no mosteiro, pois a falla deles
impedía a celebración dos cultos divinos, así como tamén se lle ordenara realizar arranxos no mosteiro, algo que non
fixera o citado Gomez Dorado, “y ansi
mesmo que hiziese ciertos aposentos para los dichos canonigos y otras obras y
otras cosas de que el dicho monasterio tenia gran neçesidad para su reparo y
agora le constava que no lo avia hecho ni complido”. Para evitar que se
repetise esta situación o bacharel de Madrid fixa un prazo de trinta días para
que Gomez Dorado puxese os ornatos, para realizar os arranxos no mosteiro
concédelle un prazo de seis meses.
O
visitador ordenaba aos veciños de San Martiño que estivesen retendo froitos e
rendas pertencentes ao Cabido de Mondoñedo que os devolvesen. En caso de non
facelo serían castigados cunha pena de dous mil marabedís e coa excomuñón.
Ordenaba
tamén que se lle puxese unha pechadura “a
la custodia de palo del Sancto Sacramento una cerradura y llabe”.
Así
mesmo ordenábase aos cóengos de San Martiño que fixesen unha caixa de pau para
gardar as crismeiras e así podelas colocar no altar coa decencia que merecen,
así mesmo “que se mude la pila de
baptismo conforme a la visita de su Señoria y le hagan vuen sumidero y con una
tapadera de tabla y con sus rexas de palo y con llabe”. Manda tamén protexer
cunha tapa de pau a ara.
Na
visita compróbase que un cáliz de chumbo estaba moi vello, razón pola cal se
ordena que non se diga misa con el “Item
que no digan mas misa por un caliz de plomo viejo que alli estava”.
Estado actual do rego de Lavalas mans. A media altura o antigo camiño ao Santo.
Sobre
a figura de San Gonzalo e o culto a el profesado o visitador pretende rematar con
el, para iso “quito el dicho señor
visitador una imagen que estaba en un altar que dixeron que hera de un obispo
que fuera obispo del dicho monasterio siendo catedral y mandola poner en la
sacristia e que mas no lo tubiesen alli atento que le consto que a la dicha
ymagen la adoraban y hazian otros sacrificios y ofrendas no siendo de Sancto
conoçido ni canonizado porque ansi era debido y mando so pena de excomunion que
ninguna persona de aqui adelante myre por la abusion que an tenido del arroyo
que dizen de laba maos diziendo que haze virtud ni usen dello con la dicha
abusion y bana creençia ny de otras semejantes cosas de superstiçion ni bayan a
tomar consejo ny melezina de los agoreros adevinos encantadores y melezineros
atento que le consta que en esta feligresia muchas personas caian en el dicho
hierro que es contra nuestra fe catolica.
Iten declaro el
dicho señor visitador por descomulgada a Teresa de Guerra por quanto le consto
que de lo susodicho avia usado y no avia parecido ante el aunque para ello
fuera citada”.
Tal
vez este mandato sexa o máis interesante da visita que o señor Bautista de
Madrid realiza a San Martiño, pois nela menciona a pervivencia de cultos precristiáns
nesta parroquia a mediados do século XVI. Se nos fixamos ben o visitador
ordenaba expresamente que ninguén visitase o rego de Lava-las mans porque era
algo propio da superstición. A xente acode ao citado rego porque ten
propiedades curativas, “diziendo que haze
virtud”, e ao carón do regato congréganse un grupo de persoas que
aconsellan, dan ungüentos, receitan medicinas e auguran o futuro, “ni bayan a tomar consejo ny melezina de los
agoreros adevinos encantadores y melezineros atento que le consto que en esta
feligresia muchas personas caian en el dicho hierro”.
Claramente
do que nos está a falar o visitador é dun culto precristián que aínda perdura
ao cal acode un bo número de persoas.
Rego de Lavalas mans. Fotografía Gonzalo Rodríguez.
Non
era a primeira vez que a igrexa católica quería acabar con este culto. No apeo
de bens que sobre esta parroquia se realiza no ano 1540 mencionan a existencia
do rego de Lava-las mans como un lugar con culto non cristián, para
cristianizalo o cabido emprega a figura de San Gonzalo “al rego de labar las manos, donde se ganan çient dias de perdon
dyziendo un pater noster a loor de Nuestro Señor e del obsipo de Santo don Gonçalo, que fue en
el dicho monasterio”. Polo que podemos ver a xente tiña a tendencia de
parar no rego de Lava-las mans, en vez de loitar contra iso o Cabido opta por envolver
cun manto de cristiandade ese culto precristián. Pensamos que a aparición da
Fonte da Zapata responde máis á necesidade de acabar co culto que se realizaba
no rego de Lava-las mans que á obra milagrosa de San Gonzalo.
Se
consultamos as distintas lendas que existen sobre a Fonte da Zapata veremos
como se nos di que se bebes dela "aos nove días ou os sana ou lles
declara o perigo que teñen de morte". Resulta curioso este espazo
temporal de nove días. É certo que dos ritos curativos realizados no rego de
Lava-las mans non temos dato algún, polo momento, pero si os temos das
curacións que se realizaban na Fonte dos Mouros, que se localiza moi preto da
ermida do Bispo Santo, a carón do camiño vello que unía San Martiño coa ponte
medieval de Fazouro.
Fonte dos Mouros. Un pouco máis arriba da ermida do bispo santo.
Sabemos
que a xente peregrinaba á ermida do Bispo Santo para conmemorar a vitoria sobre
unha armada normanda, mais tamén acudían para curarse. Temos o caso dunha
rapaza, tal e como se recolle nun documento do ano 1704, que enferma de lepra,
da que os médicos chamaban “salgada”,
acode á ermida do Bispo Santo"yzole nobenas; labose en la fuente que
esta junto a dicha hermita y al cabo de nuebe dias milagrosamente se bio limpia
y sana".
Nese
mesmos documento o cura párroco de Fazouro aseguraba que a súa sobriña estaba
baldada dos dous brazos. Tras consultar con varios médicos non é quen de conseguir
un resultado favorable, razón pola que a sobriña "bino en romeria a su
hermita y los labo en la fuente que esta junto a ella y milagrosamente quedo
sana sin que despues ubiese sentido en ellos dolor asta oy".
A
existencia desta fonte pode sela razón das romarías á ermida do Bispo Santo e
non aSan Martiño, onde está soterrado San Gonzalo.
Outro
dos mandatos do visitador afecta ás persoas
que levan casas, herdades, viñas ou bens do mosteiro de San Martiño de maneira
fraudulenta, a elas ordénalles que “se las dexen o restituyan libremente” so
pena de excomuñón.
Ordena
ao capelán que tódolos domingos, despois da misa, ensine a doutrina cristiá e
os evanxeos aos fregueses “y sino
entiende bien latin conpre un libro de ebangelios en rromance”.
Sobre
a misa manda que non se diga moi tarde e que os “feligreses vengan a ella y no falte ninguno so pena de medio real para
la fabrica de la iglesia”. Tamén ordena que “los dichos feligreses enbien a sus hijos a casa del dicho capellan para
que les enseñe la dihca doctrina cristiana”.
Tamén
lle consta ao visitador que Sabela Dorado, agora defunta, mandara dicir misas
no mosteiro, con carácter anual, deixando para iso certas herdades sitas no
lugar de Ferreira.
Outro
mandato afecta ás persoas que levan as
herdades de Saa, “sita en la felegresia
de Sant Cosmede que pertenece a la capilla de Sancta Caterina que docto el
capital Mosio Luis Modarra”, para que cumpran coas misas que o citado
capitán ordenara.
Para
rematar a súa visita ordena tanto ao bacharel Gonzalo Pillado, quen tamén
ocupaba o cargo de contador do coro, como ao capelán e demais cóengos do
mosteiro que cumpran os mandatos emitidos so pena dunha multa de dous mil
marabedís.
No hay comentarios:
Publicar un comentario