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martes, 15 de enero de 2019

1891 e 1892 OS MOTÍNS DE BARREIROS, CERVO, LOURENZÁ E TRABADA.


No ano 2008 a revista Semata: Ciencias sociais e humanidades sacaba, no seu número 19, un artigo de Antón Míguez Macho titulado Apuntamentos para un estudo da historia da violencia entre as clases traballadoras da Galicia urbana (1890 – 1936). Son 20 páxinas de interesante información sobre as protestas populares, entre todas elas salientamos o que aparece na páxina 185, na que podemos ler: “Este rexurdir da protesta popular tivo un importante expoñente no ciclo de motíns populares do verán de 1892 que se estenderon por toda Galicia (e boa parte de España), dende finais de xullo, durante todo o mes de agosto e alcanzaron, nalgúns casos, o mes de setembro. No caso de Galicia, foron seis os que se detectaron durante ese verán quente, en Noia, Pontevedra, Vigo, Ourense, Castrelo e A Fonsagrada. Segundo Vallejo Pousada, autor que ten analizado esta vaga de motíns, as protestas estarían motivadas polo odiado imposto de consumos, e terían todos os rasgos das que se viñan realizando dende moitos anos antes, pero comezaríase a apreciar a influencia da organización obreira nacente e dos seus modos de actuar propios”.
Remite o doutor Míguez, como fonte documental desta afirmación. á obra do profesor Vallejo Pousada titulada “Pervivencia de las formas tradicionales de protesta: los motines de 1892”, e que aparece publicada na revista Historia Social (1990).
Como non fomos quen de localizar esta publicación, descoñecemos se Vallejo Pousada, na relación de motíns do ano 1892, tan só menciona eses seis ou a lista é moito máis longa. Sopesamos a posibilidade (aínda que poidamos errar) de que a relación aportada por Vallejo sexa a mesma que cita Míguez. No caso en que a relación mencionada por ambos investigadores exclúa o motín de Cervo, este artigo ten unha poderosa razón de ser, e, de non selo, agardo que me perdoen.
O que si puidemos localizar na rede é o artigo de Vallejo Pousada, publicado na Revista de Historia de Economía, nº 2 (1996) titulado: “El impuesto de consumos y la resistencia antifiscal en la España de la segunda mitad del siglo XIX: Un impuesto no exclusivamente urbano”.
Tal e como podemos ler neste artigo o Imposto de Consumos incidía nos artigos de primeira necesidade. Para aplicar este imposto establecíanse varias categorías “según su número de habitantes, con tarifas más elevadas a medida que crecía el tamaño de las mismas. Nominalmente, por tanto, la carga fiscal era más elevada cuanto más grande fuese el núcleo habitado, porque, aunque se intentó la fijación de cupos para cada  municipio en función de los niveles de consumo, el criterio de los habitantes fue el único que se impuso en la práctica”. (px. 342)
Este imposto era un dos máis odiados, feito que provocou unha longa loita nas filas dos políticos liberais, e así, cada vez que os progresistas tocaban poder suspendíase. Pero este sistema impositivo resultou ser vital para as debilitadas arcas municipais, de aí que sexa restablecido.
No ano 1891 a situación do campesiño é insostible, tanto que só ve no motín, na revolta violenta, contra o pago deste imposto a única saída posible para poder, senón vivir ben, si sobrevivir.
Estes motíns estiveron caracterizados, tal como demostra Vallejo Pousada, por: “1) la espontaneidad, aunque con una  previa  e inorgánica  concertación  de voluntades, en la que desempeñó su papel el rumor; 2) el protagonismo y el liderazgo de la mujer entre los agentes de una protesta,  donde encontramos  al campesinado de las inmediaciones de los núcleos urbanos; 3) la violencia selectiva contra todo lo que personificaba y sintetizaba la odiosidad del impuesto; 4) la ausencia de politización en sentido estricto”.
Mencionamos anteriormente o noso descoñecemento do artigo, que sobre motíns do 1892, ten publicado Vallejo, pero todo nos fai pensar que non se fai mención nel nin aos motíns de Barreiros, Lourenzá e Trabada (1891) nin ao de Cervo (1892), en caso contrario, reitero a miña petición de perdón.
No xornal El Regional, do 18 de agosto de 1891 podemos ler:  “Dice Las Riberas del Eo, que con motivo del gravamen de especies de consumos se produjo un motín el día 14 en San Cosme de Barreiros, y parece que, gracias a la oportuna intervención de la guardia civil, se libraron del riesgo que corrieron algunos concejales de aquel ayuntamiento, que resultaron heridos de palos y pedradas, especialmente el comandante retirado señor Gómez.
El colega ha oído encomiar el comportamiento de los cuatro individuos de la benemérita, pertenecientes al puesto de Rivadeo, quienes, con la mayor prudencia consiguieron sofocar el tumulto, evitando las numerosas desgracias que pudieron ocurrir entre aquella imponente falange de hombres y mujeres, cuyo número se hace ascender a mas de 2.000. (…) Comentarios del colega citado: “ el mal va tomando serias proporciones, y no es de extrañar dada la situación del agobiado contribuyente. Un día estalla la explosión en esta villa; más tarde en Lorenzana; después en Trabada, ahora en Barreiros y ¡quien sabe en que parará!.
Pero el gobierno sigue tan tranquilo, sin que le importen un ardite estas manifestaciones del oprimido. Lo que le importa ahora es el viaje del Duque de Tetuán y la vuelta de Romero”.


Debemos de aclarar que a prensa desta época (igual que acontece en moitos medios actualmente) era tan partidista como esaxerada. De aí que ese número de 2000 persoas deba de responder máis a unha esaxeración que a unha realidade, tal como veremos no caso de Cervo.
O xornalista Teodoro Ferreiro, o 24 de agosto de 1891, escribía un artigo no que relataba a súa viaxe pola Mariña e tódalas cousas salientables que nela había (Gaceta de Galicia 1891/24/VIII) O fin debía de ser a promoción turística desta nosa zona, por iso non entendemos, que entre o máis salientable, sinale que: “se encuentra en Rivadeo, una compañía de infantería con motivo de restablecer e orden a los amotinados del ayuntamiento de Barreiros, por la cuestión de arriendo de consumos”.
Os motíns de Trabada e Lourenzá tiveron lugar con anterioridade ao de Barreiros.
Sabemos pola prensa que a principios de xullo de 1891 en Lourenzá: parece que los ánimos están algo excitados con motivo del arriendo de consumos, que rechazan en su inmensa mayoría los habitantes del distrito.
Con tal motivo algunos chiquillos, excitados por mujeres del pueblo, armaron una gritería infernal, dando mueras al arriendo y al alcalde. Para el domingo se prepara una manifestación de protesta”. (Xornal El Eco de Galicia. 1891, 3 de xullo)
Non estamos en condicións de afirmar ou negar a realización desa manifestación, pero o ambiente era tenso, razón pola cal as autoridades solicitaron unha maior presenza da garda civil. Sabémolo porque no xornal anteriormente citado, do 16 de xullo, podemos ler: “La fuerza de la guardia civil que, con objeto de conservar el orden en la subasta del arriendo de consumos celebrada en Lorenzana el 12 del actual, se había reconcentrado en dicho ayuntamiento, ha regresado a sus respectivos puestos, despues de ahber tenido efecto aquella sin la menor novedad”.
No concello de Trabada o motín tivo lugar a fins do mes de xullo:se promovió el 25 del actual un motín, que ocasionó algunos heridos efecto de las pedradas que arrojaron al interior de la casa consistorial en el acto de intentar celebrarse los conciertos gremiales de las especies que se consumen en aquel municipio. Los amotinados rompieron cristales y forzaron puertas.
Del hecho está conociendo el juzgado de instrucción del partido de Rivadeo”. (Xornal El Lucense. 1891, 30 de xullo e tamén no El Eco de Galicia do 29 de xullo)
 Ao ano seguinte, no mes de agosto, teñen lugar unha serie de levantamentos populares contrarios ao imposto de Consumos, un deles ten lugar na parroquia de Cervo.
Vexamos o que nos conta a prensa do momento.
O motín cervense tivo lugar o día 23 de agosto, aínda que na prensa non sae ata os días 29 e 31 (ata agora non achamos noticias en datas anteriores). Resulta curioso que a primeira das noticias que atopamos (día 29) faga referencia ás persoas detidas e non fale do motín.
O xornal Gaceta de Galicia sacaba, o 31 de agosto, unha breve reseña sobre os sucesos acaecidos coas seguintes palabras:“En Vivero y en Cervo se amotinó la gente días pasados por cuestión de consumos.
La casa consistorial de Cervo fue asaltada por tres mil personas que rompieron las puertas y ventanas y cometieron toda clase de atropellos.
También apedrearon las casas de dos particulares y en especial la de don José María Crego.
Las autoridades pidieron a Lugo fuerza para sofocar el motín. Allá fueron varias parejas de la Guardia Civil que lograron someter a los revoltosos sin necesidad de disparar un tiro ni causar desgracia alguna”.
Pola súa contra o xornal El Regional sacaba nesa mesma data unha extensa noticia, bebendo da fonte documental do xornal El Eco de Vivero. Segundo aparece na prensa: “El 8 del corriente era el día señalado para la subasta de arriendo a venta libre de los alcoholes, licores y carnes y en este dia ya se produjo un pequeño alboroto por gran número de mujeres del puerto de Burela, alboroto que no tuvo consecuencias, si bien hubo de costarle la vida al comerciante de San Ciprian, don Ramón Cordido, que se hallaba en Cervo casualmente, y que fue tomado por las alborotadoras como rematante del impuesto. (Consultado, telefonicamente o  Rexistro Civil do concello de Cervo non aparece a partida de defunción de ningún Ramón Cordido. Iso non quere dicir que non morrese. Puido morrer e non ser anotado no rexistro civil ou ben, pode ser que resultase ferido e que non chegase a morrer, debéndose a súa morte a unha esaxeración da prensa)
Se anunció la segunda subasta para el martes, y desde entonces por todas las parroquias, algunas personas malévolas hicieron correr la especie de que iba a subastarse no solo los alcoholes y las carnes, sinó también el trigo, centeno, maíz, patatas, etc. Esto produjo tal excitación en el ánimo de los habitantes de Cervo, especialmente en las mujeres, que el día del remate, se presentaron ante la casa ayuntamiento más de 300 armadas de palos y piedras.
A las dos de la tarde, hora señalada para la subasta, salieron acompañados de la guardia civil, desde la casa del secretario don Justo Basanta, éste, el alcalde don Santiago Álvarez y varias personas más, para dirigirse al Ayuntamiento que está instalado a poca distancia y fue en este momento cuando comenzó el desorden.
Las mujeres la emprendieron a pedradas con dichos señores, y la primera piedra que hizo blanco fue a dar en la espalda del Alcalde, que cayó echándosele encima aquellas furias que seguramente le hubieran asesinado a no intervenir oportunamente algunas personas que le facilitaron la salvación por la casa de don José Balmayor.
El secretario, con la guardia civil, entró en la casa Ayuntamiento, donde se sostuvo hasta que las amotinadas derribaron las puertas, salvándose entonces huyendo por una ventana y atravesando el río bajo una lluvia de piedras.
Las mujeres, una vez dentro del Ayuntamiento, se apoderaron de todos los papeles que vieron a mano, rompiéndolos y arrojando unos al río y otros al camino, en donde aún anteayer tuvimos ocasión de verlos en pequeños fragmentos. Recomponiendo estos encontramos gran número de ejemplares de la Gaceta y el Boletín Oficial, actas de sesiones de varias épocas, y parte del expediente de subasta de consumos que dio ocasión al motín.
En la puerta del ayuntamiento, completamente destrozada, homos visto un enorme montón de piedras de gran tamaño.
El motín duró aproximadamente dos horas. Las amotinadas quisieron apedrear la casa de don Carlos Correa, y comenzaron a tirar contra la del Secretario, en la que rompieron algunos cristales y dirigiéndose después a la don José María Crego causaron en ella destrozos de consideración.
La guardia civil, impotente para contener el tumulto, procuró calmar los ánimos sin hacer uso de la fuerza. A esto se debe que el distrito de Cervo no tenga hoy que lamentar infinitas desgracias.
La calma, se ha restablecido por completo, y ahora comienzan los arrepentimientos.
A muchas de las mujeres que tomaron parte activa en el motín hemos oído confesar que han sido engañadas. Su temor, ante la idea del castigo a que se han hecho acreedoras es grande”.
Dous días despois destes sucesos, o día 25 de agosto, e tras “una activa e incesante persecución” foron detidas varias mulleres, acusadas de formar parte do motín.
Tendo en conta que son arrestadas na parroquia de Lieiro, a escasos quilómetros de onde tivera lugar o motín, e dous días despois, coidamos que: ou ben elas non se escondían ou ben, a persecución non foi tan incesante nin tan activa.
O xornal El Eco de Galicia (1892, 29 de agosto) aporta a seguinte relación de detidas, todas veciñas de Cervo: “Carmen Martínez Ben, Carmen García Rodríguez, Concepción Paleo,  Francisco Fernández, Josefa Rey Castro, Clotilde Rubiños Paleo y Vicente Pita, como presuntos autores del motín que tuvo lugar el día 23 del corriente en aquel término, con motivo del arrendamiento del impuesto de consumos”.
Este suceso tamén foi recollido polos xornais La Democracia (Salamanca, 27 de agosto); Crónica Meridional (Almería, 27 de agosto) ou El Isleño (Palma de Mallorca, 1 de setembro)
Para coñecer, en profundidade, a vida destes cervenses que sufriron a choiva de pedras, recomendamos a lectura do libro escrito por Francisco Piñeiro González (publicado polo concello de Cervo no ano 2017) titulado: “Centenario Escolar de Cervo. 1917-2017. Crónica Histórico-Literaria. Parroquia de Santa María de Cervo”.
Ao longo das súas páxinas asistiremos ao motín de 1892 e a unha pormenorizada investigación sobre as vidas dos cervenses antes citados, e ás súas relacións familiares coa emigración.















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