Óleo de Adam Victor Charles Edouard "Saint Pierre diante do faro de Gateville-Barfleur. 1909.
O
Saint Pierre era un vapor francés que se dedicaba ao transporte de mercadorías
entre os portos do Mediterráneo, tiña a súa base en Alicante, e zonas costeiras
francesas, en concreto temos referencias a viaxes realizados ata Ruen, Nantes
ou Amberes. No seu periplo detíñase en portos como o da Coruña ou en Bilbao.
Unha
das primeiras referencias que atopamos deste vapor francés data do ano 1889. O
xornal El Isleño recollía a noticia da entrada deste vapor no porto de
Barcelona procedente de Amberes, isto acontecía un 24 de maio.
En
1898 ao xornal El Noticiero (editado
en Menorca), no seu número do 9 de setembro, mencionaba que: “a consecuencia del temporal naufragó el
vapor inglés Saint Weceller en aguas de la ría de Convention (Galicia), en las
mismas aguas también naufragó el vapor francés Saint Pierre”. Debemos
deternos un intre nesta noticia para aclarar certas información que aparecen
aquí reflectidas. Primeiro o vapor inglés que mencionan era o Saint Weller, naufraga
o día 28 de agosto de 1898 no lugar coñecido como Punta Percebeira, en Camelle.
Este vapor, procedente de Cardiff, dirixíase ata Huelva cunha carga de 964
toneladas de carbón. Polo que sabemos era un barco de 260 pés de eslora, 32 de
manga e 24 de puntal, tanto o seu capitán como os 19 mariñeiros que compoñían a
tripulación puideron chegar a terra.
Descoñecemos
que soi verdade que tamén se afundira o Saint Pierre, de ser así a empresa non
tardou moito en botar un novo barco con ese nome, porque o día 18 de setembro
de 1899, tal e como podemos ler no xornal La
Correspondencia Gallega, o capitán do citado vapor francés formalizaba unha
protesta ante o xuíz da Coruña sobre “el
cargamento que el buque conduce, por si hubiese sufrido daños en la travesía
que hizo este desde Dunqueke a la Coruña. Corrió el Saint Pierre un temporal
violento en este viaje”.
O
día 12 de outubro de 1900, tal e como
podemos ler no Boletín Oficial da
Provincia de Tarragona, os abogados do capitán do Saint Pierre, señor
Loriogoreaux, interpoñían un recurso de alzada contra unha multa imposta pola
aduana de Bilbao sobre este barco.
En
1909 entraba no porto de Valencia o Saint Pierre, tal e como se recolle no
xornal Las Provincias, procedente de
Marsella. No mesmo xornal infórmasenos de que tras cargar de novo partirá cara
Ruán.
En
1911, tal e como recolle o xornal ABC
no seu número do 12 de agosto, o capitán do Saint Pierre recibe unha medalla e
un diploma por parte do estado español en agradecemento “por haber salvado en aguas de Alicante, la noche del 13 de abril
último, al marinero Francisco Dorado”.
En
1914, o día 5 de marzo, no xornal El
periódico para todos, editado en Alicante, vemos como este vapor sae do
porto alicantino cara Nantes.
O
segundo afundimento do Saint Pierre data do ano 1915. O xornal El Siglo Futuro, 19 de outubro, menciona
que cinco submarinos alemáns marcharan cara o Mediterráneo co fin de atacar aos
vapores inimigos. Un deste vapores será o protagonista deste artigo “el vapor Saint Pierre, procedente de Boulogne
ha sido torpedeado por un submarino alemán. Han perecido 14 hombres de la
tripulación”. Tamén o xornal Diario
de Pontevedra, no seu número do 20 de outubro, faise eco desta noticia “se asegura que un submarino alemán torpedeó
y hundió al vapor francés Saint Pierre, pereciendo en el naufragio 14 de sus
tripulantes”.
De
novo a empresa navieira botará un novo vapor co nome Saint Pierre, que no ano
1918 estivo a piques de afundirse nas nosas costas focegas.
A
primeira noticia atopámola no xornal El
Ideal Gallego, no seu número do 28 de marzo de 1918, no que podemos ler a
seguinte noticia: “El ayudante de
marina de Corcubión, comunica a este apostadero, que el vapor francés Saint
Pierre embarrancó a las nueve de la mañana de ayer en la barra del puerto de Foz,
hallándose el buque en gran peligro. La tripulación pide auxilio. Dice que hay
varias víctimas por consecuencia del siniestro. Para prestar auxilio salió
anoche para Ribadeo el cañonero Marqués Molins. A la hora que escribo esta
carta (cuatro y media de la tarde) anuncian los semáforos que se dirige a este
puerto dicho cañonero”.
Algo
moi semellante aparece no xornal El Eco de Santiago, no seu número do 30 de
marzo, no que podemos ler que “en esta
comandancia recibiose un radiograma expedido por el vapor Saint Pierre, de la
matrícula de Túnez, en el cual pide urgentemente auxilio. Afirma que se
encuentra embarrancado en la costa de Ribadeo. Añade que hay varias víctimas
entre la tripulación. Salió para auxiliarle el cañonero “Marqués de Mollíns””.
Realmente
o canoneiro Marqués de Mollíns non tivo que axudar en nada, cando chegou a
situación estaba totalmente controlada. Tal e como apuntaban os anteriores
xornais son varias vítimas do sinistro, mais iso non foi exactamente así.
Engadimos agora a noticia que o día 20 de abril de 1918 aparece no xornal Mondoñedo, na que podemos ler, de
primeira man, pois o que escribe era o contramaestre do porto de Foz, o
seguinte: “El día
26 del próximo pasado mes pasó el vapor francés Saint Pierre frente á este
puerto con rumbo al Este; y al llegar a la playa de Barreiros tocó en unos
bajos conocidos como Los Cos, cuyos bajos no figuran en la carta de navegación.
Al notar el capitán que el buque hacía mucha agua puso proa al Oeste y al estar
frente á la entrada del puerto dirigió rumbo á tierra y en el momento se
personó en dicho buque el Contramaestre del puerto don Agustín Freire como
igualmente lo hizo á los pocos momentos el práctico del puerto que suscribe.
Una vez abordo dicho Contramaestre conferenció con el capitán del buque por si
podía ser necesario arribar á Ribadeo dado el peligro que corría en donde se
hallaba que era en la misma barra contestando aquel que no había posibilidad
por hacer mucho agua el buque: en vista de lo que el Contramaestre observando
peligro que corría el buque dejó al práctico encargado y bajó á tierra á dar
cuenta á sus superiores y ordenar la descarga del buque, avisando á las
gabarras y á las tres lanchas de vapor de pesca que existen en el puerto. Las
gabarras acudieron al momento, pero las lanchas de vapor no lo podían hacer
hasta las 13 horas á causa de estar varadas pero no fueron necesarios sus
auxilios porque fué a menos el agua motivado al trabajo de las bombas y al
mineral mojado que tapó la brecha pudiendo lograrse saliese en dirección á
Ribadeo. Como medio de precaución el Contramaestre Freire dispuso de acuerdo
con el capitán del buque les acompañase una vapora por si eran necesario sus
auxilios caso de irse el buque á pique eligiendo la vapora San Ramón, de don
Ladislao y Tristán López, por considerarla la de mas potencia para la
navegación; limitándose por fortuna sus auxilios acompañar al buque hasta la
ría de Ribadeo.
El capitán del Saint Pierre lo
consideraba perdido, siendo prueba de ello que en el primer telegrama enviado
al armador así se lo indicaba, pudiendo asegurarse sin temeridad alguna que la
salvación del buque se debe al que firma y al Contramaestre del puerto de Foz
que están satisfechos de haber prestado auxilio tan valioso no por interés
alguno que pudiera reportárseles sino por la satisfacción de haber cumplido con
un deber de humanidad”.
A
principios do mes de xuño, en concreto o día 9, o xornal Asturias: Revista
Gráfica Semanal, recollía a noticia de que estaba fondeado na ría de Castropol:
“enfrente al embarcadero de Figueirúa, el
hermoso transatlántico francés Saint Pierre, que por navegar muy metido en la
costa, chocó en unos bajos frente al puerto de Foz, haciéndosele una gran vía
de agua. Con grandes precauciones pudo arribar a esta ría con la ayuda de un
vaporcito de pesca de aquel puerto, donde se halla alijando la carga que lleva
a Burdeos (fosforita en mineral)”.
O
día 24 de setembro de 1921, tal e como se recolle no xornal La Integridad, volvemos a ter
referencias documentais deste vapor que nese momento “se halla en estos momentos camino de África con 400 toneladas de
material de guerra, entre el que figuran
numerosos cañones Shneider”. Este mesmo xornal informaba o 20 de marzo de
1922 que o Saint Pierre fora detido no Mar Negro por barcos de guerra gregos,
que o liberarán poucas horas despois.
Remata
así a nosa historia de valor daqueles homes de Foz que non dubidaron en
arriscar as súas vidas para salvar aos homes e a carga do vapor francés Saint
Pierre.
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