Se queremos
viaxar de Foz cara Ribadeo ou Viveiro tomamos a nacional 642. Moitos temos pensado que esta nacional semella
máis unha estrada do século XIX que unha de principios do XXI. As fochancas, o
piso en mal estado, a mala sinalización e as colas no verán son as causas que
nos levan a pensar isto, mais non nos enganemos, os camiños do século XIX eran
moito peores.
Chegar
a Foz no XIX era bastante complicado. Ao estado penoso do firme, ateigado de subidas
e baixadas pronunciadas así como de zonas encharcadas, había que sumar a
infinidade de regatos desbordados que cruzaban o camiño, todo isto dificultaba
o fluído tránsito de viaxeiros.
Para
entrar no concello de Foz procedente de Ribadeo había dúas posibilidades:
empregar a barca da Espiñeira ou ben continuar ata Celeiro de Mariñaos e
salvalo río polas pontes de Rexa e Barral. Posteriormente o camiño continuaba
por Vilaronte, San Martiño, Vilacendoi, Porto e Vilaxoane ata chegar a Foz. Este
trazado era bastante antigo. No apeo de bens do ano 1540 vemos cal era o
trazado do camiño que sae de San Martiño: “por
el camino françes para Porto e que asi se parte de segun va el camino al lugar
de Porto se va por el dicho camino françes del Soto de Boymença e se pasa por
la oma de la presa del molino dos Novees e se va por el camino a Caynzal por el
dicho camino e de otra parte para el tarreo de Juan Palmeyro e camino que biene
de Vilacendoi”.
De
San Martiño en 1540 saía outro camiño
que enlazaba con Foz, aínda que o seu destino era Forxán: “en el camino françes que viene de Forjan para el Campo da Feyra”. Este
segundo camiño cruzaba pola Telleira, que era o lugar destinado polo mosteiro
para a realización das tellas empregadas polos veciños, e continuaba por Forxán
ata Fazouro. Hoxe en día chámaselle a ese trazadoo Camiño Vello. En 1842 o estado do firme deste vial era lamentable:
“además que el camino antiguo que da la
buelta alreededor de otra Bega desde la Tilleira por la cuesta y peñas de Juan
Ferreiro es muy penoso por las subidas y bajadas rapidas y su piso pantanoso”.
(Acta municipal do 15/IX/1842).
O
primeiro dos camiños que saía de San Martiño entraba en Foz por Vilaxoane,
Fondós, A Praza e transcorría por debaixo da igrexa e polo Campo. Lembremos que
o Campo da Cabana era a zona comprendida entre a Rambla (hoxe praza Conde de
Fontao) ata o Rego de Foz, toda esa extensión de terreo estaba sen cultivar,
razón pola cal se foi construíndo nela.
Este
camiño en Foz, polo menos antes de 1843, atopábase co da marea. Cada vez que
subía a marea o camiño desaparecía. Deixemos que sexa o goberno municipal o que
expoña esta situación: “ ordena que se
abra y franquee un camino o calle suficiente que de entrada y salida a los
avitantes en el varrio llamado do Campo en el que de muy pocos años a esta
parte se han edificado veinte y dos casas inclusos dos almacenes en que se
recojen los efectos que alli desembarcan los diversos buques que arriban a este
puerto “. Cando aborda o tema dos viaxeiros que pasan en dilixencias por
esta zona afirma que no Campo “se
embarcan y desembarcan todos los transeúntes que desde la villa de Rivadeo
siguen a la de Vivero y otros puntos sin que resulte tener otro transito para
carros y caballerías mas que el de la Ribera que por disgracia se halla
intransitado cuando sube la marea en tal estremo que a lo menos en cuatro horas
cada día no puede haber tránsito por aquella parte”. Para acabar con esta
situación o concello solicita á igrexa de Foz que lle ceda uns terreos para
abrir un camiño “desde el centro de la
población y por la vase inferior del terreno que ha pertenecido al iglesario de
esta parroquia”. (Acta municipal 15/XII/1842).
De
Foz o camiño real continuaba por Forxán ata chegar ao río Ouro. Para salvalo
había que chegar ao lugar de Vilarmea e cruzalo río pola ponte vella de
Fazouro, a carón da súa igrexa parroquial. Non será ata despois de 1882 cando
se constrúa a ponte de ferro: “El día 31
de Julio se subastará en la Dirección de obras públicas la parte metálica y
afirmado del puente sobre la ría de Fazouro, en la carretera de Ribadeo á
Vivero, en 106.309 pesetas y 82 céntimos”, (Revista de la Sociedad Central de Arquitectos, 1882, páx. 85).
Un
problema que acontecía de vez en cando cos camiños era a apropiación destes por
parte de particulares.
En
1843 os transeúntes do camiño real tiñan que dar un amplo rodeo en Nois,
segundo informa o inspector municipal de camiños: “hay que dar un gran rodeo que causa en la bereda real de Vivero a
Ribadeo el terreno que en la plazuela de Nois apropiaron los caseros del
Excelentísimo señor Conde de Fontao haciendo sobre el camino un notable rodeo
en perjuicio de los transeuntes por el Real piso que resulta en aquel local a
causa del agua del arroyo que por alli baja de los montes continuamente y
atendiendo que los terrenos confinantes en ambos costados pertenecen a dicho
Excelentísimo señor acuerdan que o bien buelba el camino al sitio por donde
antiguamente seguia o se proceda a su rotura en rectitud mas posible”.
(Acta municipal 13/III/1843).
Por
desgraza para os veciños de Nois e dos transeúntes non será este o único caso
de apropiación de camiño. En 1846 a corporación municipal era informada de que
Paulo Gil, veciño do lugar de Cabanas (Nois),: “se apropio y agrego a los vagos de su casa habitacion el camino
antiguo, considerado bereda real de Ribadeo a Vivero”. Supoñemos que o
citado veciño realizou obras na casa removendo terra que acabou tirando ao
camiño “cubriendo enteramente el camino
estorban la libre marcha de los transeuntes y ofenden la vista los objetos alli
encontrados”. (Acta municipal 27/XI/1846).
Outro
caso de apropiación indebida do camiño ten lugar en San Martiño no ano 1850,
sabémolo porque o capataz de camiños do tramo de Forxán afirmaba ante o
concello que: “era indispensable y
preciso para la regular comodidad del transito del unico camino real que desde
el puerto de Ribadeo continua su derrota a la villa de Vivero en el local que
denominan cuesta del Rigueyro, términos del Priorato de San Martin de
Mondoñedo, era de absoluta necesidad unir al actual camino el antiguo que
apresó y cercó don Francisco Méndez”. (Acta municipal 6/IX/1850).
Non
era moito mellor a situación en Cangas. O alcalde comunicaba á corporación
municipal que :”el puente de Alemparte,
de la espresada de Cangas en la vereda o camino real se halla deteriorado,
amenazando desgracias tanto para la spersonas como para los ganados”. Serán
os veciños das parroquias de Fazouro, Cordido, Nois e Moucide os
encargados de arranxala. (Acta municipal14/VI/1850).
Cando
Pascual Madoz edita o seu Diccionario
Geográfico, no ano 1850, fala dos distintos camiños que percorren o noso
concello.
Vilaronte
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“El camino para
Rivadeo, así como los locales y vecinales están mal cuidados”.
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Foz
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“los camino locales son
malos, pero no tanto el que or la costa sigue hasta Vivero”.
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Fazouro
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“los caminos locales asi como el que cruza el rio sobre el cual hay un
puente de madera de 4 arcos, costeado en sus reparaciones por las 5
deligresias del antiguo distrito de Nois”.
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Nois
|
“Cruza por el centro el
camino real llamado de la Marisma, que desde el Ferrol vá a Ribadeo por
Vivero”.
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Cordido
|
“los caminos son locales y malos”.
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Cangas
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“los caminos son vecinales en medio estado”.
|
En
1854 o estado xa tiña moi avanzado o novo trazado do camiño real que unía
Viveiro con Ribadeo: “y en curso de
egecucion con el limítrofe distrito de Barreiros las obras del camino vecinal
de la villa de Rivadeo a la de Vivero y actualmente en las operaciones del
trazado del mismo camino en el de Cervo un ingeniero quedando en el intermedio
lo que corresponde a este de Foz e imposibilitado por tanto el uso de dicho
camino”. (Acta municipal 21/II/1854).
Vexamos
agora a situación do camiño de Ferrol a Ribadeo ao seu paso polo concello de
Foz en 1866: “A la salida de Alemparte se
cruza el río Cangas por un puente de piedra, de un arco,y à menos de 0.5k. de
Fazouro se pasa el río del Oro, por otro puente de cuatro arcos, conocido por
de Fazouro. El camino recorre un terreno ondulado á la inmediación de la costa.
De Foz a Rivadeo está la carretera concluida, y remonta hasta Espiñeira la
orilla izquierda de la ría de Foz o río Masma. En Villajuane parte, por la
derecha, el camino à Villanueva de Lorenzana y à 0.5k. se pasa la ría de
Villaronte por un puente de piedra. En Espiñeira se cruza por un puente del
mismo nombre el río Masma, y la carretera entra en un terreno accidentado,
cultivado en parte y dominado á la derecha por los montes de Mondigo”. (Itinerario descriptivo militar de España.
Ano 1866).
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