A illa Coelleira. |
Co gallo da visita á
nosa terra do duques de Montpensier publícase no ano 1852 un libro titulado Los
serenísimos duques de Montpensier en Galicia, nel fálase da nosa terra,
explicando a nosa xeografía e o carácter da nosa xente, supoño que para que os
señores duques soubesen onde se atopaban. Independentemente da súa función, o
que nos interesa, hoxe, deste libro é cando aborda o tema da illa da Coelleira,
que aparece mencionada conxuntamente con outras illas da Mariña, das que se nos
di: “son en su mayor parte peñascosas, y
solo sirven algunas para la caza de conejos y aves acuáticas; es peligroso
acercarse a ellas no siendo en tiempo bonancible”.
Esta escasa, e
perigosa, accesibilidade aparece tamén reflectida no libro titulado Album histórico, científico y literario de
Galicia. Nel escribía Xacobe Arauxo un artigo sobre a Illa Coelleira, da
que di que estaba:“rodeada de un mar
fuerte y espumoso, y combatida continuamente por el rudo oleaje del Océano
(…)isla, que mirada de lejos presenta la mirada de un monstruo”. Arauxo
menciona que recentemente se edificara nela un faro que “tiene por base las ruinas de un templo y por circunferencia el
vestíbulo de un extenso osario”.
Non imos neste artigo
falar nin da orixe do convento que existira na illa, que sempre foi atribuído
aos monxes templarios, nin tampouco dos distintos usos que se lle deron a esta
illa. Non, imos falar do perigoso que era pasar preto dela e de como algún que
outro barco atopou alí o seu final, levándose consigo, a vida de mariñeiros.
A primeira noticia que
puidemos encontrar data do 22 de febreiro do ano 1851 e atopámola no libro Os naufraxios da Galicia Norte, obra de Hixinio Puentes, quen na
páxina 211 fálanos do naufraxio do barco Nosa Señora do Carme, do que nos di
que: “en maio de 1845 estaba rexistrada
co folio 117 de San Cibrao. Naufragou a carón da illa Coelleira”. Non se
menciona se hai falecidos.
Supoñemos que non foi o primeiro, e por
desgraza, tampouco será o derradeiro.
Así fomos quen de atopar no xornal Gaceta de Galicia, no seu
número do 15 de outubro de 1893, unha noticia relativa ao afundimento dun vapor
de Noruega. Deixemos que sexa o propio xornal quen nolo conte: “El vapor Cabo Peñas desembarcó en la Coruña la tripulación y
pasajeros del vapor noruego Lands Kronna, que de Burdeos se dirigía a Lisboa,
naufragando a las cinco de la mañana del domingo en la isla Conejera cerca de
Vicedo. El capitán Doitir, del Cabo de Peñas, hizo infructuosos esfuerzos por
sacar el vapor náufrago de las rocas donde encalló. Entre los náufragos se
encontraba el distinguido tenor de ópera Mr. Gregorio Gabrieleske, que anteayer
mismo salió por tierra para Lisboa, donde va a cantar, en unión a la señora
Theodorini, en el teatro San Carlos. El vapor y la carga se perdieron totalmente,
salvándose toda la tripulación y pasajeros”. Sobre este naufraxio tamén nos informa Hixinio
Puentes no libro, anteriormente mencionado, na páxina 222.
Como ben sabemos os
derradeiros meses do ano 1893 foron nefastos para as embarcacións da Mariña,
unha serie de temporais provocou unha continuada riada de naufraxios e mortos.
Anteriormente vimos o afundimento do mes de outubro, no que se puido salvala
tripulación, pero o 27 novembro, segundo nos relata Hixinio Puentes na páxina
223, hai outro naufraxio: “revirou unha
lancha de pesca a carón da illa
Coelleira, morrendo afogado un dos tres tripulantes. Os dous
sobreviventes puideron salvarse gracias ó auxilio doutra lancha que patroneaba
un mariñeiro chamado Pichico. O desaparecido era de Viveiro”.
Fomos quen de atopar
esta noticia atopámola no xornal El Eco
de Galicia, no seu número do 5
decembro, na que podemos ler: “ volcado
una lancha el lunes 27 del pasado en las inmedicaciones de la isla Colleira,
pereciendo ahogado uno de los tres hombres que la tripulaban, y salvándose los
otros dos, gracias al oportuno auxilio de una lancha patroneada por el marinero
vulgarmente llamado Pichico, en unión de otros varios. El cadáver del ahogado,
vecino de Vieiro, todavía no había aparecido”.
Hixino tamén nos conta
que o día do Carme (16 de xullo) de 1900 saía da praia de San Román do Vale: “un lanchón cargado de táboas para a fábrica
de salgadura de peixe de José Penicho, de Vicedo, que era o mesmo dono do
lanchón. Ía tripulado por oito homes, todos eles de San Román de Suegos”.(P.224).
No xornal La
Idea Moderna , no seu número do 22 de xullo de 1900, dase
a noticia deste naufraxio. Segundo o xornal reciben unha información dende o
Barqueiro segundo a cal “el día 16 del
corriente salía de la playa de San Román, en la costa de Vivero, un lanchón
cargado de tabla, propiedad de José Peniche, de Vicedo, con destino a la
fábrica de salazón que en este punto tiene el mismo, el cual lanchón iba
tripulado por ocho hombres, todos vecinos de San Román de Suegos. A unas mil
brazas mar adentro una ráfaga de viento lo hizo zozobrar, yéndose el lanchón
con la quilla arriba. Cuando el vecino de este puerto, don Ramón Manuel
Casariego, que se hallaba en las inmediaciones de la Colleira en su buceta, en
unión de Andrés Fernández, vio el siniestro, y con un celo digno de encomio, á
todo remo se dirigió al sitio del naufragio, en donde tras no pocos esfuerzos
consiguió salvar la vida a siete individuos, pero no así al otro, que se fue al
fondo, sin que sirviesen de nada los esfuerzos que hizo el señor Casariego para
sacarlo.
El ahogado era de Suegos, casado y deja seis hijos. Su
cadáver no ha aparecido.
No es la primera ni segunda vez que el señor Casriego
salva del furor de las olas a indivíduos que, sin su arrojo y serenidad,
perecerían ahogados, y alguna vez, por salvar a otros estuvo en peligro de
perecer el.
Dignos son estos hechos de ser recomendados a la Sociedad de Salvamento de
Náufragos”.
No ano 1901, o xornal El Eco de Santiago, no seu número do 5
de decembro daba noticia doutro naufraxio moi preto da Coelleira, tal vezo peor de todos, pois costoulle a vida a tres homes: “El lunes de la semana última salió de Vivero la lancha San José,
cargada de tabales de sardina, con destino a la Coruña.
Al salir de la ría de Vivero al SE, del punto conocido
por la Colleira ,
á tres millas de la costa, un golpe de mar, dando violentamente en el lado
estribor de la embarcación anegó esta y la sumergió. Sus tripulantes cayeron
casi todos al agua. El patrón, José Nabril, quedó asido a la braza de la vela y
un marinero logró asirse agarrado a un cabo del barco. El golpe de mar barrió
de la inmediaciones de la lancha a toda la tripulación, así como los remos, una
chalana, ocho tabales de sardina y una pipa de grasa que iba sobre cubierta.
Sólo quedó a bordo el patrón y luego logró subir asiéndose al cabo el marinero Benigno Pérez. Entre los dos
pudieron largar un ancla y dar fondo. Otro marinero, Benito Muiños, consiguió
arrimarse a la embarcación.
Los otros tres tripulantes lucharon con el fuerte oleaje,
asidos a trablas, durante una hora, sin que sus compañeros pudiesen prestarles
auxilio alguno y uno tras otro fueron desapareciendo, sepultándose en el mar.”
Rematamos este relato
falando de Anselmo Fernández, veciño de San Estevo do Val, que estivo a punto
de morrer afogado dúas veces. A primeira a carón da illa Coelleira, antes de
cumprila maioría de idade e a segunda no naufraxio do vapor Unión.
Deixemos que sexa o
xornal El Progreso, no seu número do
5 de decembro de 1908, quen nos conte toda a noticia: “En la terrible catástrofe del naufragio del vapor Unión num. 1 de la Coruña , y en el que
perecieron once hombres, el único superviviente que después de cuatro
angustiosas horas pudo ser recogido, se llama Anselmo Fernández, de 18 años de
edad y natural de San Esteban de Valle, en este partido judicial.
Este heroico muchacho, hace años que en unión de otro
hermano estuvo en muy poco que no pereciese; pues la pequeña embarcación que
ambos solamente tripulaban, fue llevada por un temporal desde la altura de la Colleira , en donde se
hallaban pescando, al puerto de San Ciprián, donde unos marineros de otro
puerto les prestaron auxilio.
El Anselmo, es huérfano y aun cuando el, al ser salvado,
habló de su madre, se refirió, sin duda, á su abuela, a quien le da aquel dulce
nombre, por ser la que lo crió desde muy pequeño que se quedó sin sus
progenitores”.
Ao principio deste
artigo mencionábamos que a dificultade que existía para acceder á Coelleira,
dificultade que se convertía en imposibilidade cando había temporais. Así vemos
como o xornal El Pueblo Gallego, no
seu número do 1 de febreiro de 1936, informaba da situación do faro existente
na illa Coelleria, que “se encuentra apagado y se tratará de
restablecer el servicio tan pronto el temporal reinante permita el acceso” .
O mesmo xornal, no número do 4 de marzo
de 1949 informa do restablecemento da luz do faro da Coelleira. Isto non quere
dicir que se tardasen 13 anos en arranxalo faro, senón que responde a que a
mesma situación, rotura da luz do faro da Coelleira, tivo lugar ao longo do
tempo.
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