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martes, 9 de mayo de 2017

Naufraxios a carón da illa da Coelleira.

A illa Coelleira.

Co gallo da visita á nosa terra do duques de Montpensier publícase no ano 1852 un libro titulado  Los serenísimos duques de Montpensier en Galicia, nel fálase da nosa terra, explicando a nosa xeografía e o carácter da nosa xente, supoño que para que os señores duques soubesen onde se atopaban. Independentemente da súa función, o que nos interesa, hoxe, deste libro é cando aborda o tema da illa da Coelleira, que aparece mencionada conxuntamente con outras illas da Mariña, das que se nos di: “son en su mayor parte peñascosas, y solo sirven algunas para la caza de conejos y aves acuáticas; es peligroso acercarse a ellas no siendo en tiempo bonancible”.

Esta escasa, e perigosa, accesibilidade aparece tamén reflectida no libro titulado Album histórico, científico y literario de Galicia. Nel escribía Xacobe Arauxo un artigo sobre a Illa Coelleira, da que di que estaba:“rodeada de un mar fuerte y espumoso, y combatida continuamente por el rudo oleaje del Océano (…)isla, que mirada de lejos presenta la mirada de un monstruo”. Arauxo menciona que recentemente se edificara nela un faro que “tiene por base las ruinas de un templo y por circunferencia el vestíbulo de un extenso osario”.

Non imos neste artigo falar nin da orixe do convento que existira na illa, que sempre foi atribuído aos monxes templarios, nin tampouco dos distintos usos que se lle deron a esta illa. Non, imos falar do perigoso que era pasar preto dela e de como algún que outro barco atopou alí o seu final, levándose consigo, a vida de mariñeiros.

A primeira noticia que puidemos encontrar data do 22 de febreiro do ano 1851 e  atopámola no libro Os naufraxios da Galicia Norte, obra de Hixinio Puentes, quen na páxina 211 fálanos do naufraxio do barco Nosa Señora do Carme, do que nos di que: “en maio de 1845 estaba rexistrada co folio 117 de San Cibrao. Naufragou a carón da illa Coelleira”. Non se menciona se hai falecidos.
 Supoñemos que non foi o primeiro, e por desgraza, tampouco será o derradeiro.

Así fomos quen de  atopar no xornal Gaceta de Galicia, no seu número do 15 de outubro de 1893, unha noticia relativa ao afundimento dun vapor de Noruega. Deixemos que sexa o propio xornal quen nolo conte: “El vapor Cabo Peñas desembarcó en la Coruña la tripulación y pasajeros del vapor noruego Lands Kronna, que de Burdeos se dirigía a Lisboa, naufragando a las cinco de la mañana del domingo en la isla Conejera cerca de Vicedo. El capitán Doitir, del Cabo de Peñas, hizo infructuosos esfuerzos por sacar el vapor náufrago de las rocas donde encalló. Entre los náufragos se encontraba el distinguido tenor de ópera Mr. Gregorio Gabrieleske, que anteayer mismo salió por tierra para Lisboa, donde va a cantar, en unión a la señora Theodorini, en el teatro San Carlos. El vapor y la carga se perdieron totalmente, salvándose toda la tripulación y pasajeros”.  Sobre este naufraxio tamén nos informa Hixinio Puentes no libro, anteriormente mencionado, na páxina 222.

Como ben sabemos os derradeiros meses do ano 1893 foron nefastos para as embarcacións da Mariña, unha serie de temporais provocou unha continuada riada de naufraxios e mortos. Anteriormente vimos o afundimento do mes de outubro, no que se puido salvala tripulación, pero o 27 novembro, segundo nos relata Hixinio Puentes na páxina 223, hai outro naufraxio: “revirou unha lancha de pesca a carón da illa  Coelleira, morrendo afogado un dos tres tripulantes. Os dous sobreviventes puideron salvarse gracias ó auxilio doutra lancha que patroneaba un mariñeiro chamado Pichico. O desaparecido era de Viveiro”.

Fomos quen de atopar esta noticia atopámola no xornal El Eco de Galicia, no seu número do  5 decembro, na que podemos ler: “ volcado una lancha el lunes 27 del pasado en las inmedicaciones de la isla Colleira, pereciendo ahogado uno de los tres hombres que la tripulaban, y salvándose los otros dos, gracias al oportuno auxilio de una lancha patroneada por el marinero vulgarmente llamado Pichico, en unión de otros varios. El cadáver del ahogado, vecino de Vieiro, todavía no había aparecido”.

 
Foto da páxina patrimonio do Vicedo.
Hixino tamén nos conta que o día do Carme (16 de xullo) de 1900 saía da praia de San Román do Vale: “un lanchón cargado de táboas para a fábrica de salgadura de peixe de José Penicho, de Vicedo, que era o mesmo dono do lanchón. Ía tripulado por oito homes, todos eles de San Román de Suegos”.(P.224).

 No xornal La Idea Moderna, no seu número do 22 de xullo de 1900, dase a noticia deste naufraxio. Segundo o xornal reciben unha información dende o Barqueiro segundo a cal “el día 16 del corriente salía de la playa de San Román, en la costa de Vivero, un lanchón cargado de tabla, propiedad de José Peniche, de Vicedo, con destino a la fábrica de salazón que en este punto tiene el mismo, el cual lanchón iba tripulado por ocho hombres, todos vecinos de San Román de Suegos. A unas mil brazas mar adentro una ráfaga de viento lo hizo zozobrar, yéndose el lanchón con la quilla arriba. Cuando el vecino de este puerto, don Ramón Manuel Casariego, que se hallaba en las inmediaciones de la Colleira en su buceta, en unión de Andrés Fernández, vio el siniestro, y con un celo digno de encomio, á todo remo se dirigió al sitio del naufragio, en donde tras no pocos esfuerzos consiguió salvar la vida a siete individuos, pero no así al otro, que se fue al fondo, sin que sirviesen de nada los esfuerzos que hizo el señor Casariego para sacarlo.
El ahogado era de Suegos, casado y deja seis hijos. Su cadáver no ha aparecido.
No es la primera ni segunda vez que el señor Casriego salva del furor de las olas a indivíduos que, sin su arrojo y serenidad, perecerían ahogados, y alguna vez, por salvar a otros estuvo en peligro de perecer el.
Dignos son estos hechos de ser recomendados a la Sociedad de Salvamento de Náufragos”.

No ano 1901, o xornal El Eco de Santiago, no seu número do 5 de decembro daba noticia doutro naufraxio moi preto da Coelleira, tal vezo  peor de todos, pois costoulle   a vida a tres homes: “El lunes de la semana última salió de Vivero la lancha San José, cargada de tabales de sardina, con destino a la Coruña.
Al salir de la ría de Vivero al SE, del punto conocido por la Colleira, á tres millas de la costa, un golpe de mar, dando violentamente en el lado estribor de la embarcación anegó esta y la sumergió. Sus tripulantes cayeron casi todos al agua. El patrón, José Nabril, quedó asido a la braza de la vela y un marinero logró asirse agarrado a un cabo del barco. El golpe de mar barrió de la inmediaciones de la lancha a toda la tripulación, así como los remos, una chalana, ocho tabales de sardina y una pipa de grasa que iba sobre cubierta. Sólo quedó a bordo el patrón y luego logró subir asiéndose al cabo el marinero Benigno Pérez. Entre los dos pudieron largar un ancla y dar fondo. Otro marinero, Benito Muiños, consiguió arrimarse a la embarcación.
Los otros tres tripulantes lucharon con el fuerte oleaje, asidos a trablas, durante una hora, sin que sus compañeros pudiesen prestarles auxilio alguno y uno tras otro fueron desapareciendo, sepultándose en el mar.”

 Rematamos este relato falando de Anselmo Fernández, veciño de San Estevo do Val, que estivo a punto de morrer afogado dúas veces. A primeira a carón da illa Coelleira, antes de cumprila maioría de idade e a segunda no naufraxio do vapor Unión.
Deixemos que sexa o xornal El Progreso, no seu número do 5 de decembro de 1908, quen nos conte toda a noticia: “En la terrible catástrofe del naufragio del vapor Unión num. 1 de la Coruña, y en el que perecieron once hombres, el único superviviente que después de cuatro angustiosas horas pudo ser recogido, se llama Anselmo Fernández, de 18 años de edad y natural de San Esteban de Valle, en este partido judicial.
Este heroico muchacho, hace años que en unión de otro hermano estuvo en muy poco que no pereciese; pues la pequeña embarcación que ambos solamente tripulaban, fue llevada por un temporal desde la altura de la Colleira, en donde se hallaban pescando, al puerto de San Ciprián, donde unos marineros de otro puerto les prestaron auxilio.
El Anselmo, es huérfano y aun cuando el, al ser salvado, habló de su madre, se refirió, sin duda, á su abuela, a quien le da aquel dulce nombre, por ser la que lo crió desde muy pequeño que se quedó sin sus progenitores”.

Ao principio deste artigo mencionábamos que a dificultade que existía para acceder á Coelleira, dificultade que se convertía en imposibilidade cando había temporais. Así vemos como o xornal El Pueblo Gallego, no seu número do 1 de febreiro de 1936, informaba da situación do faro existente na illa Coelleria, que  “se encuentra apagado y se tratará de restablecer el servicio tan pronto el temporal reinante permita el acceso” . O mesmo xornal, no número  do 4 de marzo de 1949 informa do restablecemento da luz do faro da Coelleira. Isto non quere dicir que se tardasen 13 anos en arranxalo faro, senón que responde a que a mesma situación, rotura da luz do faro da Coelleira, tivo lugar ao longo do tempo.


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