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lunes, 22 de febrero de 2016

OS CAMIÑOS DE FOZ NO SÉCULO XIX.


Se queremos viaxar de Foz cara Ribadeo ou Viveiro tomamos a nacional  642. Moitos temos pensado que esta nacional semella máis unha estrada do século XIX que unha de principios do XXI. As fochancas, o piso en mal estado, a mala sinalización e as colas no verán son as causas que nos levan a pensar isto, mais non nos enganemos, os camiños do século XIX eran moito peores.

Chegar a Foz no XIX era bastante complicado. Ao estado penoso do firme, ateigado de subidas e baixadas pronunciadas así como de zonas encharcadas, había que sumar a infinidade de regatos desbordados que cruzaban o camiño, todo isto dificultaba o fluído tránsito de viaxeiros.  

Para entrar no concello de Foz procedente de Ribadeo había dúas posibilidades: empregar a barca da Espiñeira ou ben continuar ata Celeiro de Mariñaos e salvalo río polas pontes de Rexa e Barral. Posteriormente o camiño continuaba por Vilaronte, San Martiño, Vilacendoi, Porto e Vilaxoane ata chegar a Foz. Este trazado era bastante antigo. No apeo de bens do ano 1540 vemos cal era o trazado do camiño que sae de San Martiño: “por el camino françes para Porto e que asi se parte de segun va el camino al lugar de Porto se va por el dicho camino françes del Soto de Boymença e se pasa por la oma de la presa del molino dos Novees e se va por el camino a Caynzal por el dicho camino e de otra parte para el tarreo de Juan Palmeyro e camino que biene de Vilacendoi”.

De San Martiño  en 1540 saía outro camiño que enlazaba con Foz, aínda que o seu destino era Forxán: “en el camino françes que viene de Forjan para el Campo da Feyra”. Este segundo camiño cruzaba pola Telleira, que era o lugar destinado polo mosteiro para a realización das tellas empregadas polos veciños, e continuaba por Forxán ata Fazouro. Hoxe en día chámaselle a ese trazadoo Camiño Vello. En 1842 o estado do firme deste vial era lamentable: “además que el camino antiguo que da la buelta alreededor de otra Bega desde la Tilleira por la cuesta y peñas de Juan Ferreiro es muy penoso por las subidas y bajadas rapidas y su piso pantanoso”. (Acta municipal do 15/IX/1842).

O primeiro dos camiños que saía de San Martiño entraba en Foz por Vilaxoane, Fondós, A Praza e transcorría por debaixo da igrexa e polo Campo. Lembremos que o Campo da Cabana era a zona comprendida entre a Rambla (hoxe praza Conde de Fontao) ata o Rego de Foz, toda esa extensión de terreo estaba sen cultivar, razón pola cal se foi construíndo nela.

Este camiño en Foz, polo menos antes de 1843, atopábase co da marea. Cada vez que subía a marea o camiño desaparecía. Deixemos que sexa o goberno municipal o que expoña esta situación: “ ordena que se abra y franquee un camino o calle suficiente que de entrada y salida a los avitantes en el varrio llamado do Campo en el que de muy pocos años a esta parte se han edificado veinte y dos casas inclusos dos almacenes en que se recojen los efectos que alli desembarcan los diversos buques que arriban a este puerto “. Cando aborda o tema dos viaxeiros que pasan en dilixencias por esta zona afirma que no Campo “se embarcan y desembarcan todos los transeúntes que desde la villa de Rivadeo siguen a la de Vivero y otros puntos sin que resulte tener otro transito para carros y caballerías mas que el de la Ribera que por disgracia se halla intransitado cuando sube la marea en tal estremo que a lo menos en cuatro horas cada día no puede haber tránsito por aquella parte”. Para acabar con esta situación o concello solicita á igrexa de Foz que lle ceda uns terreos para abrir un camiño “desde el centro de la población y por la vase inferior del terreno que ha pertenecido al iglesario de esta parroquia”. (Acta municipal 15/XII/1842).

De Foz o camiño real continuaba por Forxán ata chegar ao río Ouro. Para salvalo había que chegar ao lugar de Vilarmea e cruzalo río pola ponte vella de Fazouro, a carón da súa igrexa parroquial. Non será ata despois de 1882 cando se constrúa a ponte de ferro: “El día 31 de Julio se subastará en la Dirección de obras públicas la parte metálica y afirmado del puente sobre la ría de Fazouro, en la carretera de Ribadeo á Vivero, en 106.309 pesetas y 82 céntimos”, (Revista de la Sociedad Central de Arquitectos, 1882, páx. 85).

Un problema que acontecía de vez en cando cos camiños era a apropiación destes por parte de particulares.


En 1843 os transeúntes do camiño real tiñan que dar un amplo rodeo en Nois, segundo informa o inspector municipal de camiños: “hay que dar un gran rodeo que causa en la bereda real de Vivero a Ribadeo el terreno que en la plazuela de Nois apropiaron los caseros del Excelentísimo señor Conde de Fontao haciendo sobre el camino un notable rodeo en perjuicio de los transeuntes por el Real piso que resulta en aquel local a causa del agua del arroyo que por alli baja de los montes continuamente y atendiendo que los terrenos confinantes en ambos costados pertenecen a dicho Excelentísimo señor acuerdan que o bien buelba el camino al sitio por donde antiguamente seguia o se proceda a su rotura en rectitud mas posible”. (Acta municipal 13/III/1843).

Por desgraza para os veciños de Nois e dos transeúntes non será este o único caso de apropiación de camiño. En 1846 a corporación municipal era informada de que Paulo Gil, veciño do lugar de Cabanas (Nois),: “se apropio y agrego a los vagos de su casa habitacion el camino antiguo, considerado bereda real de Ribadeo a Vivero”. Supoñemos que o citado veciño realizou obras na casa removendo terra que acabou tirando ao camiño “cubriendo enteramente el camino estorban la libre marcha de los transeuntes y ofenden la vista los objetos alli encontrados”. (Acta municipal 27/XI/1846).

Outro caso de apropiación indebida do camiño ten lugar en San Martiño no ano 1850, sabémolo porque o capataz de camiños do tramo de Forxán afirmaba ante o concello que: “era indispensable y preciso para la regular comodidad del transito del unico camino real que desde el puerto de Ribadeo continua su derrota a la villa de Vivero en el local que denominan cuesta del Rigueyro, términos del Priorato de San Martin de Mondoñedo, era de absoluta necesidad unir al actual camino el antiguo que apresó y cercó don Francisco Méndez”. (Acta municipal 6/IX/1850).

Non era moito mellor a situación en Cangas. O alcalde comunicaba á corporación municipal que :”el puente de Alemparte, de la espresada de Cangas en la vereda o camino real se halla deteriorado, amenazando desgracias tanto para la spersonas como para los ganados”. Serán os veciños  das parroquias de  Fazouro, Cordido, Nois e Moucide os encargados de arranxala. (Acta municipal14/VI/1850).

Cando Pascual Madoz edita o seu Diccionario Geográfico, no ano 1850, fala dos distintos camiños que percorren o noso concello.


Vilaronte
El camino para Rivadeo, así como los locales y vecinales están mal cuidados”.
Foz
“los camino locales son malos, pero no tanto el que or la costa sigue hasta Vivero”.
Fazouro
los caminos locales asi como el que cruza el rio sobre el cual hay un puente de madera de 4 arcos, costeado en sus reparaciones por las 5 deligresias del antiguo distrito de Nois”.
Nois
“Cruza por el centro el camino real llamado de la Marisma, que desde el Ferrol vá a Ribadeo por Vivero”.
Cordido
“los caminos son locales y malos”.
Cangas
“los  caminos son vecinales en medio estado”.

En 1854 o estado xa tiña moi avanzado o novo trazado do camiño real que unía Viveiro con Ribadeo: “y en curso de egecucion con el limítrofe distrito de Barreiros las obras del camino vecinal de la villa de Rivadeo a la de Vivero y actualmente en las operaciones del trazado del mismo camino en el de Cervo un ingeniero quedando en el intermedio lo que corresponde a este de Foz e imposibilitado por tanto el uso de dicho camino”. (Acta municipal 21/II/1854). 

 Ata Cervo estaba rematado o novo trazado e de Ribadeo a Barreiros tamén, quedando o concello de Foz sen nada. Por esta razón a corporación municipal solicitáballe ao gobernador o envío dunha persoa cualificada para que delimitase o camiño, encargándose a corporación do proceso de expropiación dos terreos necesarios.

Vexamos agora a situación do camiño de Ferrol a Ribadeo ao seu paso polo concello de Foz en 1866: “A la salida de Alemparte se cruza el río Cangas por un puente de piedra, de un arco,y à menos de 0.5k. de Fazouro se pasa el río del Oro, por otro puente de cuatro arcos, conocido por de Fazouro. El camino recorre un terreno ondulado á la inmediación de la costa. De Foz a Rivadeo está la carretera concluida, y remonta hasta Espiñeira la orilla izquierda de la ría de Foz o río Masma. En Villajuane parte, por la derecha, el camino à Villanueva de Lorenzana y à 0.5k. se pasa la ría de Villaronte por un puente de piedra. En Espiñeira se cruza por un puente del mismo nombre el río Masma, y la carretera entra en un terreno accidentado, cultivado en parte y dominado á la derecha por los montes de Mondigo”. (Itinerario descriptivo militar de España. Ano 1866).


 

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