Buscar este blog

miércoles, 25 de mayo de 2016

SUPERSTICIÓNS E CRENZAS POPULARES NO SÉCULO XVIII.


Se ben é certo que actualmente son moi poucas as supersticións populares, as persoais non teñen nada que ver, que subsisten non sempre foi así. Houbo un tempo no que a xente cría firmemente na existencia de demos, meigas e toda unha longa serie de seres mitolóxicos, para combatelos buscaron todo tipo de remedios.

No ano 1995 escribía na revista Estudios Mindonienses un artigo titulado “Usos y costumbres de la feligresía de San Martín de Xubia”, tratábase da transcrición íntegra do libro, de idéntico nome, conservado no Arquivo Diocesano de Mondoñedo, escrito entre os anos 1759 e 1794. O libro está dividido en varios apartados dos que non imos falar pero, o que si abordaremos, será o apartado titulado “Supersticiones, abusos y obsebancias vanas que se han llegado a conocer en esta parroquia y sobre que se debe predicar de quando en quando”.

Neste apartado recóllense as crenzas e as supersticións en San Martiño de Xubia a finais do XVIII, trala súa lectura poderemos comprobar que algunhas aínda están vixentes.

O medo aos demais.

O pecado da envexa era algo moi temido nesa época, algo que aínda acontece hoxe, pois críase que unha persoa podía votarche mal de ollo ou encargar a unha meiga que cho votase, a partir do cal a túa vida converteríase nun inferno pola mala sorte.

Unha forma de evitar que as meigas puidesen facerche mal era evitando que elas che soubesen o verdadeiro nome, que ven sendo o da pía bautismal.

Esta é a razón pola cal en Xubia existía a costume de cambiarse o nome: “mudan a los niños el nombre, que les ponen en el Baptisterio, porque, dicen, no lo sepan las meigas”. Como exemplo desa superstición o sacerdote que escribe o documento menciona varios exemplos: á muller de don Andrés de Neira, bautizada como Escolástica Francisca “le llaman las gentes doña Francisca”; outros casos son os de “un hijo de Josef Garcia de Cordido que tiene por el Baptismo Ciprian y le llaman Antonio y otro de Benito Rodriguez de Castro, a quien llaman Juan, y en Baptismo Millan Antonio”, Todo este cambio de nomes representa un problema á hora de levar os libros sacramentais, porque non coincidirán os nomes que aparecen no bautismo cos de matrimonio ou defunción.

Certamente as meigas están moi presentes na nosa cultura popular. Eu lembro que de pequeno, nas fogueiras de San Xoán, ao contemplar como subían as charamelas berrábamos “meigas fóra”. Cal foi a miña sorpresa cando unha focega me comentou que iso era moi recente, que antigamente berrábase “meigas a Sevilla”, pois iso tróuxome á memoria aquela superstición de Xubia na que “las flores y hierbas, especialmente ruda, que ponen la noche y dia de San Juan, que significan la alegria que hubo en el nacimiento del Bautista, dicen que son para espantar las meigas, o brujas, que aquella noche ban a Sevilla”.

Ritos entorno ao nacemento e a defunción.

Estes son os dous momentos máis cruciais da nosa vida e entorno a eles hai todo un ritual necesario para evitar problemas posteriores.

En Xubia tiñan a superstición de repetir o que dicía o cura no momento do bautismo, tal vez por se non fose suficiente coas palabras do párroco e así “algunas thias, quando baptizan dicen las palabras o forma tres veces e igualmente echan el agua”.

O rito das Pagás é algo contra o que loitarán profusamente os párrocos de Xubia. Cando nacía un pícaro chamábanlle Pagano ata o momento de ser bautizado, de aí o nome deste rito. Tratábase dunha reunión de mozos e mozas na casa da parturiente, tal vez sexa mellor que no lo conte o párroco: “aquella noche se juntan con la parida todos los mozos y mozas, cantan y bailan el baile de los casados, que hes darse prendas, abrazos y juntarse cada qual con la suya y otros (esto hes lo peor) se quedan fuera en las cabañas”. Se lle facemos caso á narración, tralo parto os mozos xúntanse na casa da parida e comezan un baile no que se fan agasallos, unha vez rematado comezan a a ter relacións sexuais coa súa parella.

Cando cativo morría sen bautizar, “maxime si es niño”, os mozos reuníanse tamén na casa dos pais do defunto e en vez de rezalo rosario “toda aquella noche  se ba en canticas y bailes alrededor del difunto, en lugar de enconmendarse a Dios. Y ay los mismos desordenes execrables, que quedan explicados en los Pagas”.

As mulleres tomaban todo tipo de precaucións para que as meigas e a xente envexosa non lles puidesen facer mal e así vemos como: “pretenden entrar en la Yglesia en dias de trabajo y no en dia de fiesta, porque no les bean los niños, y no les den ferida de ollo (o mal de ojo) como si no les pudiera suceder lo mismo con los que van a visitarla y otros a quien ellas lo enseñan  pro bana gloria”.
Cando un pícaro morría sen ser bautizado “los entierran al pie de una cruz”. Isto non era típico de Xubia senón de toda a nosa Galicia, pensemos que na parroquia de San Martiño de Mondoñedo temos dous exemplos: a Cruz, nolugar de Río e outra en Ferreiravella coñecida, tamén,  co nome da Cruz. A primeira actualmente é de pedra  e a segunda era de madeira, estivo no lugar de Ferreiravella ata que con motivo da concentración parcelaria foi derruída.

Outra costume que se ten cando morre un neno é a que “algunas mugeres, trayen una cerilla con tres pabilos, a modo de las tres Marias del sabado Santo y las echan encendidas con el niños en la sepultura y dicen no les moriran, los otros niños que paran despues”.



Eses días malos.

Hoxe en día seguimos a pensar que o día martes e trece é sinónimo de mala sorte, igualmente mantemos o dito que di que “en martes non te cases nin te embarques”. Isto do martes aparece xa na Xubia do séuclo XVIII e así vemos que se cría que “los que se casan en el dia martes, son disgraciados, como si Dios no hubiera echo este dia, como los demas”.

Outro día malo é o venres, independentemente da súa numeración, e así vemos que se coidaba, firmemente, que “si caban o sachan las guertas en el dia viernes las berduras crian piojos o piollos, y que el pan cocido en dicho dia se pone balorento o mohoso”.

Ritos de curación.

Nunha Galicia falta de médicos e de recursos económicos para pagalas medicinas a xente buscaba solución en remedios caseiros. Así acontence que un día o cura párroco atopara un pano, “de lienzo blanco”, agochado entre a ara do altar e os manteis, apartouno e despois preguntou de quen eran “y no dieron respuesta”, volveu a preguntar á xente en qué remedio se empregaba ese pano e respondéronlle “que con semejantes pañuelos se limpian los ojos, quando los tienen malos o enfermos”.

As aras serven tamén para curar as febres tercianas. Estas eran un “tipo de fiebre intermitente que se produce cada dos días, separado por un período de 24 sin fiebre. Es un síntoma típico de la malaria”. (http://salud.doctissimo.es/diccionario-medico/terciana.html) .

No Xubia do XVIII empregaban “para quitar las Tercianas, hes remedio eficaz raspar una Ara consagrada y dar los polbos en agua al enfermo”.


No hay comentarios:

Publicar un comentario