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martes, 2 de junio de 2015

A LENDA DO BISPO SANTO. VISIÓN DE COTARELO VALLEDOR. 1907.

Este mes de xuño o noso concello celebrará, como fai dende hai algo máis de 500 anos, a festa do Bispo Santo. Para rememorala traio hoxe aquí este artigo escrito por Armando Cotarelo Valledor no periódico La Correspondencia Gallega: diario de Pontevedra, (5 de xuño de 1907) e titulado Los Normandos en el Obispado de Mondoñedo.

Armando Cotarelo coñecía de primeira man a lenda do bispo Santo, non debemos de esquecer que naceu en Vegadeo no ano 1879 se criou nesta comarca, seguro que dende a súa máis tenra idade escoitou dos seus maiores o relato do milagre de San Gonzalo e non descartamos que asistise á festa do Bispo Santo á que tanta xente concorría.

Esta masiva concorrencia á ermida do Bispo Santo non é algo tan recente, temos noticias de que no ano 1704 esta festa convocaba a un grande número de persoas, tanto das parroquias veciñas, como de parroquias máis afastadas, incluso temos constancia da chegada de grupos de asturianos e de peregrinos “a Santiago, que se desvían de su camino para hacer aquí sus rogativas”.

O arquivo de Cotarelo comeza falando do río Masma, do seu nacemento nas Sasdónegas e da súa desembocadura na zona de Vegadeo. Inmediatamente despois empeza a falar de San Martiño de Mondoñedo do que afirma que se converte en Sé episcopal trala destrución de Bretoña aló polo ano 870. O San Martiño contemporáneo ao relato de Valledor era un lugar de paz  “que abarca unas doscientas sesenta casas repartidas en diecisiete lugares (…) La iglesia parroquial es antigua y magnífica y en la aldea del Carmen existe una capilla de este nombre visitada con especial devoción por la gente del mar; no lejos, en el lugar de Mourente, está la del Obispo Santo, á la cual concurren en copiosa romería multitud de mareantes de las vecinas playas”.

Como pode comprobar o lector no artigo fálasenos de dous santos aos que os mareantes son fieis (San Gonzalo e a Virxe do Carme) aínda que o santo patrón do gremio de mareantes era San Pedro. Na confraría de San Pedro de Foz era onde se anotaban os mareantes desta parroquia. Dos dous santos aos que veneran os mareantes San Gonzalo é moito máis antigo xa que a entrada do culto de veneración á Virxe do Carme ten lugar a partir do século XVI. Na catedral de Mondoñedo dicíase unha misa diaria en honra de San Gonzalo dende mediados do século XIV.

Posteriormente Armando Cotarelo comeza a relatar o milagre de San Gonzalo; primeiro falando dos normandos, aos que define como “osados y terribles piratas” dedicados a asaltar as poboacións costeiras, “merodeaban por las costas de Galicia en el año de 846. Una armada inmensa de ligerísimas naves invadía el mar; con sus grandes y blancas velas hinchadas por el viento Norte y sus largos remos batiendo las olas se dirigían veloces, ávidos de botín, en demanda de la costa sobre San Martín de Mondoñedo. Los aterrados pecheros, escasos e inermes, acudieron al prelado, que lo era Gonzalo. Rodeóse éste de sus clérigos y  de su mesnada y se dirigió hacia el mar; desde la cruz llamada de Agrelo hasta el lugar en que hoy se levanta la ermita caminó de rodillas; la flota se acercaba formidable, escuchábase el canto de guerra de sus tripulantes y se veían sus escudos relumbrar al sol. El prelado oró breves instantes, extendió su brazo y la terrible escuadra se hundió en la mar, anegada por repentinas y furiosas olas; todas las naves perecieron, excepto una sola, la del jefe que huyó á trapo desplegado llevando á las otras armadas la nueva del desastre. Tal es el milagro del Santo Obispo cuya tumba se venera en Mourente y que abierta en 1648 reveló una cruz dorada al lado de un cadáver. Las gentes del país han tenido desde tiempo inmemorial, por santo á Gonzalo y aunque la iglesia se opuso á un culto no sancionado por ella no fue posible desterrarle de la costumbre.
Si bien no hay argumentos decisivos que exponer en contra de esta antigua tradición, muy aceptable á los ojos de los historiadores, hánse de tener presente varios reparos. Por de pronto no se halla referida en ninguno de nuestros antiguos Cronicones setemptrionales (Sampiro, Albelda, Cronicón Iriense, Historia Compostelana, etc..) ni por los historiadores árabes (Abén Jaldim, Abén Cotiya, Abén Adhasi, etc..); que nos comunican preciosas noticias de los normandos; descansa sobre la tosca relación de documentos de la parroquia, alegaciones curialescas del siglo XVII con motivos de pleitos entre la feligresía de San Martín y el Cabildo de Mondoñedo. No hay para que decir que por lo tanto no figura tal naufragio en las grandes historias de los normandos. Tampoco aparece el nombre de Gonzalo en los episcopologios mindonienses, y por último, y esto parece lo más grave, la fecha del suceso es de todo punto inadmisible, en 846 San Martín de Mondoñedo, no era cabeza de silla episcopal, ni había en Dumio prelado de nombre Gonzalo. Solamente puede colocarse este obispo entre los años 942 y 969, y aun podría, acaso, compaginarse la tradición con la historia poniendo la pérdida de la flota del vikingui normando hacia 966, esto es, sobre la época en que los audaces piratas del Norte comenzaron á infestar por ver tercera las costas de Galicia.

Portada do libro Recuperación da memoria histórica de Foz. 
Debuxo de Xoán Balboa.

O artigo foi escrito en Santiago o 26 de maio de 1907.

Con todo o respecto posible debemos de facerlle certos reparos a este artigo:

Primeiro:

Sorprende que no relato do milagre mencione que o Santo fora de xeonllos dende a cruz do Agrelo ata a ermida cando, como todos sabemos, a citada ermida está no monte coñecido como A cruz do Agrelo. Tal vez Cotarelo Valledor, ao presenciar como os romeiros e os ofrecidos daban de xeonllos a volta a ermida do Bispo Santo, chegou a conclusión de que nun principio San Gonzalo fixera

igual; algo que sabemos que non é certo pois, segundo nos teñen contado, o milagre ten lugar na procesión de preces que dende San Martiño sae ata o monte do Agrelo e no momento en que el finca o xeonllo en terra para descansar e orar ao mesmo tempo.

Segundo:

Afirma que a tumba do Bispo Santo estaba en Mourente cando o seu sartego sempre estivo no lugar no que está actualmente, na basílica de San Martiño de Mondoñedo. Certo é que sobre este tema Valledor non será a única persoa que afirme que a tumba estaba na ermida.

Terceiro:

Valledor asevera que na apertura do  sartego do ano 1648 atopárase unha cruz de ouro. A citada apertura ten lugar, moi probablemente, en agosto dese ano estando presente o bispo Torres e Grijalba. Nada se sabe do que apareceu nela pero a seguinte apertura é baixo a prelatura de Navarrete e ten lugar no ano 1705, un 5 de xaneiro ás 7 da tarde. Nela non se fai mención algunha a unha cruz de ouro pero si se menciona un cíngulo dese metal, probablemente cometese un erro o señor Valledor sobre a peza atopada no sartego.

Cuarto:

Afirma Armando Cotarelo que no episcopoloxio mindoniense non hai referencia algunha a ningún bispo co nome de Gonzalo. Nótase aquí que o escritor de Vegadeo non consultara a España Sagrada, obra  do pai Henrique Florez, que no volume XVIII, dedicado ao bispado de Mondoñedo (publicada en 1764), menciona a un bispo chamado Gonzalo e que o sitúa entre os anos 1071 e 1112 e a outro Gonzalo, este último situado entre os anos 1319 e 1326. Aparte destes dous bispos chamados Gonzalo na obra do pai Flórez  menciónase a un “Santo Obispo Gonzalo”( páxinas 293 a 296).


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