Buscar este blog

lunes, 7 de septiembre de 2015

O PÌCO DA LEBRE: O ANTIGO FARO DE FOZ.

    Monte Faro. 

Se temos en conta a lenda de San Gonzalo os homes e mulleres deste concello, aterrados pola presenza dunha imponente armada normanda, saen en procesión de San Martiño de Mondoñedo, onde estaba a Se episcopal, ata o pico da Grela, tamén coñecido como A Cruz da Agrela ou Agrelo.

Sen apartarnos da citada lenda cada vez que o vello bispo Gonzalo se axeonllaba unha nave normanda íase a pique ata que, unha vez chegados ao pico da cruz do Agrelo, so quedou unha, á que deixaron fuxir para que espallase a noticia do milagre.

Non nos imos meter en se foi ou non certo este milagre, temos defendido, ata a saciedade, que algo tivo que pasar. Probablemente o que sucedeu foi que ancorase preto do estuario do Masma unha armada, xa fose normanda ou sarracena, con intención de atacar e roubar a Se episcopal. Mais non puideron facelo ao virar o tempo e producirse, de repente, un temporal que obrigou ás naves a saír a mar aberto, probablemente se afundisen algunhas. Este suceso será contemplado como algo divino polo pobo que ve no bispo Gonzalo Froilaz ao seu salvador, razón pola cal será santificado popularmente.

Se algo me chamou sempre a atención deste milagre foi o paseo que dende San Martiño fan ata o pico da cruz do Agrelo. Nunca puiden explicarme por qué camiñan cara o inimigo en vez de fuxir.

Que había na cruz do Agrelo que os motivase a camiñar cara alí?.

Se lle facemos caso á lenda ían a contemplar a armada e non tiñan medo xa que con eles ía San Gonzalo, quen contaba co apoio de Deus para derrubar as naves inimigas.

Pero se baixamos do mundo lendario ao terreal probablemente atopemos a solución a esta pregunta.

A saída masiva da poboación de San Martiño ao pico da cruz do Agrelo non responde a unha procesión solicitando a axuda divina senón que saen buscando refuxio. Sempre pensei que no pico da cruz do Agrelo había algo, tal vez unha edificación defensiva e de control da entrada da ría, que ofrecía as garantías suficientes de seguridade. Soben ao Agrelo porque alí había algún tipo de construción onde poder refuxiarse mentres que non chegaba a axuda militar solicitada.

A dúbida quedou aparcada nesta cabeza miña que non para ata que o día 20 de febreiro do 2011 Manuel Gago chegaba a Foz da man da asociación cultural Mariña Patrimonio. A charla que imparte na Casa da Cultura de Foz titulábase A República dos homes libres e nela falaba, entre outras cousas, de normandos e das fortalezas situadas en montes próximos a cenobios alto medievais. Nese mesmo día Manuel Gago publicaba no seu blog un artigo titulado Cando as lendas se volven realidade: O Bispo Santo e o refuxio de San Martiño. Neste artigo afirmaba que unha das hipóteses centrais da súa historia dos homes libres era a: “dunha vinculación clara entre os mosteiros altomedievais e uns castelos situados no monte máis alto e máis próximo ao cenobio; uns castelos que non figuran na documentación pero están aí, nunha relación máis que evidente”.


Restos da muralla que se atopan no Pico da Lebre. (Fotos Manuel Miranda).



Esta afirmación foi a que motivara ao presidente da asociación Mariña Patrimonio a mandarlle unhas fotografías das estruturas que el atopara no Pico da Lebre. Esas fotografías son as que traen a Foz a Manuel Gago. Na inspección do terreo ven que hai: “Unha especie de muralla delimitada por dúas gabias aparecía na parte máis encostada e máis inaccesible do recinto. ¿Estaría a outra parte, a parte pola que entramos, máis machacada polas obras forestais? Ensarillado no medio de xestas e toxos fun seguindo aquela estrutura. E de súpeto pegou a curva.(…)A estrutura pegou a curva e comezou a rodear o pico da Lebre, aínda que esmorecía e ía desaparecendo baixo a terra conforme nos aproximabamos á zona máis habitual de traballos forestais.(…) Si, por aló beireaba, e complementábase cun muro pétreo moi esmorecido e algunha estrutura térrea máis. Non só iso: eu pasara por riba dela, inicialmente, e non a recoñecera. Deume a risa. Pero tamén algo de emoción. Fiquei só, aló, nas gabias. Por suposto que recoñecía estas estruturas na memoria: son moi frecuentes nos hábitats altomedievais das Illas Británicas. Estes ditchs que delimitan asentamentos e fortalezas, moitas veces construídas en madeira. Estaba buscando un castro da Idade do Ferro, coa súa monumentalidade. Pero isto era outra cousa. Mesmo unha cousa que parecía proceder unha tradición defensiva non galega.(…). Estes refuxios son outra cousa. Nas Illas Británicas están moito máis habituados a abrir este tipo de xacementos e saben velos con máis facilidade. Nós aínda estamos aprendendo.
Camiño polo alto do Pico da Lebre, forzando os ollos para apreciar o efímero traballo duns homes hai, posiblemente, máis de mil anos. Un refuxio feito con rapidez, asentado con gabias que fan as sortes de foxos. Buscamos, procuramos, as pegadas do medo na terra. Se cadra o refuxio ao que se dirixía, nas primeiras versións da lenda, o bispo Gonzalo coa súa grei de Foz e Mondoñedo a gardarse dos piratas.(…). O Pico da Lebre a min non me parece exactamente un castro. O patrón da muralla é totalmente diferente aos castros que coñezo da Mariña (tanto in situ como en investigacións), e si me encaixa nun momento máis serodio, máis coxuntural, máis temeroso, máis efémero”.
Neste artigo podemos fornecer documentalmente a teoría de Manuel Gago. Resulta innegable que no Pico da Lebre existen restos dunha estrutura defensiva que o rodea. A base da estrutura é de pedra mentres que o resto, as empalizadas e as construcións interiores, serían de madeira, feito que explicaría a nula existencia destes restos.

Hai dous documentos de finais do século XI que nos poden aclaran un pouco máis o tipo de construción existente no Pico da Lebre.

O primeiro deles trátase da doazón que o 21 de agosto do ano 1096 realizan Raimundo de Borgoña e a súa dona Urraca a favor do bispo de San Martiño, que neste caso era Gonzalo Froilaz. A Se episcopal recibía a metade da igrexa de Nois, así como as vilas de Trasmonte e Candine: “et dare conmorantibus medietatem ecclesie sancti Juliani de Nois que habet iacentiam litore maris inter Burellum et Aurium subtus montem Aquilare et Faro[1].

Neste documento, aparte da doazón propiamente dita, os outorgantes deben de situar xeograficamente a igrexa de Nois, que, segundo o documento estaría entre as vilas de Burellum et Aurium, é dicir entre Burela e o río Ouro, probablemente Fazouro.  Máis tamén deben situar as poboacións que mencionan e así Burela está debaixo do monte Aquilare e Fazouro baixo o monte Faro. Pode pensar o lector que ese monte Faro non sexa o Pico da Lebre, que ben podería ser outro monte, pero se collemos o segundo documento tal vez se nos disipe esta dúbida.

A segunda referencia documental data do 5 de xullo do ano 1077. Nela o matrimonio composto por García Enríquez e a súa dona Cristina permutan co mosteiro de Lourenzá unhas terras. O mosteiro dáballes propiedades en Vilanova e o matrimonio cedía a súa parte da vila de Marzán: “Et est ipsa villa vocitata Marçani, suptus monte Faro, prope aulam Beati Martini episcopi dumiensis sedis, discurrente ad ecclesia Sancti Iacobi, ripa Masme[2].

Segundo este documento o monte que está sobre a vila de Marzán, ou sexa o Pico da Lebre, recibía o nome de Faro. A razón deste nome explícase pola existencia no pico do monte dunha construción na que se ubicaría un facho ou faro, que serviría de guía aos navegantes que entrasen no estuario do Masma. Lembremos que por aquela época o número de barcos que entraban e saían do noso porto tiña que ser bastante elevado pois Foz era o peirao da Se episcopal mindoniense, que estaba sita en San Martiño.

Este monte Faro de Foz non era o único da nosa Mariña. Cal Pardo lémbranos que no ano 877 o rei Afonso III doaba á Se episcopal de San Martiño a vila de Area “subtus monte Faro”. Evidentemente non se está a referir ao Faro de Foz senón ao monte que hai na entrada da ría de Viveiro. Sobre este monte Faro don Xoán Donapetry Yribarnegaray, no seu libro Historia de Vivero y su concejo , dirá: “El monte mas notable es el de Faro y sirve de guía a las embarcaciones que se proponen entrar en Vivero, en su cima había un hacho y garita, para la defensa del puerto, al que concurrían los vecinos de su feligresía, los de San Isidoro del Monte y los de Juances”.

Tendo en conta todo o visto ata agora podemos afirmar que os homes e mulleres de San Martiño e Foz fuxiron ao monte da cruz do Agrelo buscando refuxio na fortaleza – faro que alí había. Porque resulta indubidable que nese monte había un faro que indicaba o camiño aos barcos que viñan a vender os seus produtos á Se episcopal de San Martiño, polo menos entre os anos 864 e 1117, momento do seu traslado a Vilamaior do Val de Brea (actual Mondoñedo).

Que en Foz existiron fachos queda demostrado documentalmente, mais xa como lugares de aviso de ataques inimigos que como faros. Estamos a falar dun documento datado no ano 1771 e que fai referencia ao foro do casal de Portela, sito en Marzán, no lugar lugar coñecido como Prado da Lama. Na relación que fai das 45 propiedades pertencentes a ese casal menciona unha finca na veiga da Cadra, que entre os seus lindes figura: “por la caveza con eredad de el Cavildo y camino que va al facho y lagoa”[3]. O termo Lagoa aparece posteriormente pero en plural, as Lagoas, o que nos fai pensar que o facho estaría preto da actual urbanización As Lagoas, o que nos coñecemos como as Torres.


Para máis información sobre os achados no Pico da Lebre recomendo o artigo de Manuel Gago, que podedes atopar e consultar eiquí




[1] Cal Pardo.H.: Colección diplomática medieval do arquivo da catedral de Mondoñedo. Nº. 9, p. 22.
[2] Rodríguez González, A e Rey Caiña, J.A.: Tumbo de Lorenzana. En Estudios Mindonienses,  nº 8. Documento nº 81, p.119.
[3] Arquivo Catedralicio de Mondoñedo. Documentación varia de Foz e Fazouro. Mazo 66, 1771, foro do casal de Portela, Marzán.

No hay comentarios:

Publicar un comentario