Timar, aparte dun delito, é un arte. Non é sinxelo
estafar, mantela mentira e convencer, ao incauto/a de que, por unha vez, a
deusa fortuna tivo a ben mirarte.
Cando se tima hai que ter en conta os soños, os anhelos
e os desexos das vítimas pois nuns casos debes de apelar a un sentimento de
avaricia e noutros, simplemente, xogas coa inocencia.
Un caso de avaricia é o que lle acontece a un veciño de
Fene, quen, gustosamente, entregara por carta a cantidade de 2500 reais a un
señor de Valladolid. Estes cartos eran
para pagar a viaxe dese valisoletano ata o Ferrol, pois “ofrecía venir a designar el sitio, en los pinares de Tarrío, en que
aseguraba hallarse enterrados 85.000 duros” (La Ilustración Cantábrica.
1882, 28 de febreiro).
Coa inocencia xogou un estafador coruñés, licenciado do
exército, que cando veu que “varios
quintos que se hallaban entretenidos contemplando el mar desde la playa de los
Pelamios, vieron con sorpresa que un hombre que decía ser cabo de mar, les
imponía la multa de dos pesetas por el delito de admirar una de las más bellas
obras de arte de la naturaleza. Algunos incautos montañeses se dieron a correr,
pero dos de ellos que quedaron en el sitio, después de recibir algunos
bofetones de la mano del improvisado cabo de mar, tuvieron que darle dos
pesetas, única fortuna que poseían”(Diario de Lugo,1884. 26 febreiro).
Na nosa Mariña, como non podía ser doutra forma,
existiron timos; levados a cabo por homes e mulleres, tanto da Mariña como
foráneos.
Vexamos agora algúns, conscientes, de que o número de
estas estafas é maior.
No ano 1881 ingresaba no cárcere municipal de Mondoñedo
“una mujer que al parecer perteneciente a
la clase industrial, que intentó timar a otra, según oímos la cantidad de 500
reales”( El Correo Gallego. 1881, 14 de maio).
Seis anos despois o xulgado de Mondoñedo instruía dous
sumarios “contra dos vecinos de aquella
comarca por el grave delito de estafa a unos gitanos en la feria de San Lucas”(
Crónica de Pontevedra. 1887, 28 xuño).
O ano 1892 é a data na que maior número de estafas
puidemos atopar na prensa. Non son moitas, tan só tres (sen descartar que
existan máis), pero son moi interesantes.
Comecemos pola que ten lugar no concello de Lourenzá a
principios do mes de marzo. Nesta estafa hai unha mestura de inocencia e
confianza con avaricia. Son varios os veciños de Lourenzá os afectados.
Os feitos tiveron lugar cando varios gandeiros da
localidade “entregaron hace unos días a
un sujeto llamado José Cuadrado, tratante en ganado, 18 bueyes con objeto que
los vendiera en la feria que se celebró en Betanzos el día 1º.
Parece que en
la misma no pudo realizar la venta, y entonces el Cuadrado se embarcó con los
animales en el tren, con dirección a Madrid, en donde consiguió enajenarlos.
Los citados
vecinos de Lorenzana esperaban que el tratante les abonaría la cantidad
producto de la venta, pero hasta hoy aún no han recibido noticia alguna de él,
ignorando su paradero”
(El Eco de Galicia.1892, 10 marzo).
No caso que imos contar agora, que ten lugar no Viveiro
do mes de abril, tamén se xoga coa confianza que a xente, inocentemente,
deposita nun estafador.
A mediados do mes de febreiro chegara á vila do Landro
un reloxeiro ambulante chamado Jean Maríe Rives. Comezara a traballar na
habitación, que tiña alugada na pousada, compoñendo reloxos. Os prezos polos
arranxos non eran elevados e o resultado moi aceptable, por iso a súa fama foi
medrando por Viveiro, “poco después
arrendó en aquella villa al señor Donapetry una tienda de su propiedad, situada
en la calle de Pastor Díaz y corrió entre el vecindario la noticia de que iba a
establecerse en la población. Timbró papel, encargó tarjetas con las señas del
nuevo establecimiento y en los primeros días del presente mes, y después de
haber recogido buen golpe de relojes, pretextó un viaje al Vicedo y se marchó
tranquilamente sin que volviese a dar noticia de su paradero”.
Pasado un tempo prudencial, os que lle deixaran os
reloxos comezan a sospeitar de que todo era un timo. Un deses afectados
telegrafía a Ortigueira solicitando información sobre este home.
Dende a capitalidade do Ortegal responden que “el día 6 había salido para Ferrol un
relojero ambulante, que se hacía llamar Julián Andís”.
Tratábase do mesmo suxeito, sen dúbida algunha, e por
iso deciden denunciar os feitos ante o xulgado de Viveiro. Este ordena abrir o taller do reloxeiro atopando “un reloj de pared y otro de mesa, ambos de
escaso valor, y algunos útiles del oficio.En cambio se llevó seis u ocho
relojes de oro, de bolsillo, algunos de considerable precio y gran número de
relojes de plata”.
Era un estafador profesional, con varios nomes, e así,
aparte dos nomes usados en Viveiro ou en Ortigueira, “en la lista de correos hay una carta a nombre de José María Rivas,
relojero francés. Según parece el primer nombre José de Jean, es el que
corresponde a un pañero ambulante, francés también, que estuvo en Vivero casi
por los mismos días en que llegó su compatriota relojero”(El Correo
Gallego. 1892, 28 abril).
Rematamos este ano cun clásico que ten lugar na comarca
do Eo, na que “en las últimas ferias de
Vega de Rivadeo dos forasteros dieron un timo a un paisano de aquella comarca,
vendiéndole un frasco, que decían era oro molido, en 80 pesos. Examinado el
frasco resultó estar encabezado con polvos de metal amarillo, siendo el resto
munición y arena. Los timadores no han sido habidos” (Gaceta de Galicia.
1892, 19 de abril).
Dicimos que era un clásico porque este tipo de timo era
moi habitual. Lembremos que no ano 1883, na prensa podemos ler “en las ferias de San Lucas de Mondoñedo una
partida de timadores explotó en grande a los incautos, quienes regresaron a sus
casas estafados y algunos con buen acopio de polvos de cobre que tomaron por
oro molido”(Diario de Lugo.1883, 31 de outubro).
Pero si queremos asistir a unha estafa planificada, na
que se ten en conta tódolos detalles, e que require unha boa dose de teatro, debemos
de buscar a que levou a cabo Xenerosa Llenderozos Fernández. Esta muller, de 49
anos de idade e veciña da parroquia de San Xián de Vilaboa, traballaba como
xornaleira, pero o xornal que gañaba non debía de ser abondo así que se dedicou
a outra profesión. Segundo a prensa “soltera
y jornalera, se dedicaba a buscar dinero prestado a nombre de diferentes
personas sin que éstas le hubieran autorizado para ello; así mismo con el
pretexto de que tenía un Padre Pasionista que le descargaba misas a 75
céntimos, una, recogía varias limosnas; al momento se procedió a hacer las
convenientes averiguaciones que dieron por resultado a las 26 horas; que real y
efectivamente, hacía 3 años la mencionada sujeta venía dedicándose a la estafa
valiéndose de toda clase de engaños, haciendo muchas apariencias, hasta la de
presentar un recibo firmado por el Padre Pasionista Jesús Andia Villar, en el
que constaba haberle entregado 37 pesetas que en un todo resulta ser falso y al
ir a pedir dinero para otros, les manifestaba les había parecido uno de la
familia que había muerto y que no tenían más remedio que descargar misas, así
es que ella tenía alarmado aquellos contornos arrojando en descubierto estafado
hasta la fecha unas 10 personas, en 248 pesetas, creyéndose sean más por cuanto
algunas parece recelan en descubrir por no ser molestadas a andar de una parte
para otra a declarar ante los tribunales” (El Regional. 1899,18 de marzo).
Non me digan que non se trataba dunha estafa ben artillada
e que compensa, porque si ben é certo que a estaban a xulgar por dous crimes,
tamén o é que o fiscal solicitaba “por
cada uno de los dos delitos una pena de dos meses y un día de arresto mayor”.
A mesma pena era o que pedía a fiscalía para o veciño
de Viveiro, Bieito Palmeiro Armeiro, condenado polo mesmo crime, o 20 de xullo
dese mesmo ano.
Quedan aquí reflectidas unha serie de estafadas que
pulularon pola Mariña no século XIX. Non están todas, seguro que hai máis.
Non deixaron de cometerse estafas co fin do século,
pois no XX, continuaron coas vellas costumes e con novos timos, pero iso xa é
outra historia.
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