Fotografía de Xosé Paleo, con retoque posterior. |
Neste artigo imos falar un pouco
sobre cruces, penas sagradas e restos antigos. Digo un pouco porque seguro que
hai moito máis, tan só hai que buscalo. Para a realización deste traballo
empregamos como fonte documental o catastro do marqués de la Ensenada
(realizado a fins do ano 1752) e algún que outro, poucos realmente, apeos de
bens do século XVI relativos a parroquias mariñáns.
No libro de Ricardo Pena sobre a
historia de Burela dásenos a coñecer unha destas penas sagradas, coñecida como:
“ a Pedra do Sol o Pedra Sobreposta
respetada con un cierto miramiento mágico a causa de sus incisiones o grabados
que semejaban círculos radiados, se destruyó, reducida a gravilla, en los años
cincuenta”(Pena, 2004:31).
Menciona don Ricardo que no
Catastro do marqués de la Ensenada esta pedra aparecía como un marco divisorio
entre as parroquias de Burela e Vilaestrofe: “y Pena Sobreposta hacia el Sur, dividiendo la feligresía de San Roman de
Villaestrofe y de alli al sitio de Pena Partida y sigue al sitio de Pena Rama”.
Os veciños de Vilaestrofe, no mesmo Catastro, denominaban a esa pedra
Sobreposta como: “en la Pena Moura”.
Nos lindes da parroquia de Sargadelos vemos que o marco da Pena Parda de Paraño
divide a esta parroquia da de San Román de Vilaestrofe “y de alli, dando la buelta acia el Poniente a la Peña da Moura”,
que debe ser a mesma que divide Vilaestrofe de Burela.
O termo Pena Moura atopámolo tamén
na parroquia de San Xiao de Recaré, no seu linde coa de Santo Tomé de Recaré “prosiguiendo al sitio de Vilasuso, Pena
Moura y Carvallos”, segundo Ensenada.
Na parroquia de Vilacampa atopamos
o termo Barreira Moura que ben pode
facer referencia á antigüidade da barreira ou ben ao color do barro. Nesta
parroquia tamén atopamos o termo Fonte da
Moura.
Pena Moura aparece na parroquia de
Santa María de Cervo, entre outras moitas penas: “linda principiando por el Norte en la pena de Bal Ramos y orilla de la
mar, siguiendo por ella en derechura a la Pena da Moura y Cruz do Paraño (...)
dando buelta por la Area Marosa, Viso do Cabron, Cruz de Pena Rama, Pena do
Porco, Calvarios de Sargadelos y Cruz da Rega (...)siguiendo en derechura al
monte da Lagoa y vaxa a la fuente Mourisca”. Esta mesma fonte aparece nos
lindes da parroquia de Castelo “rego de
Orxaellas y por este arriva a la fuente de Mourisca dividiendo las feligresias
de Santa Maria de Cervo y la de Santa Maria de Lieyro”.
Pena Moura tamén está na parroquia
de Ribadeo “por el que sigue hasta el
Camino Real que de la villa de Ribadeo pasa al lugar de la Puente y atravesando
dicho camino prosigue por el citado arroyo arriva hasta la Pena Moura”. Na
parroquia de Ove,entre os seus lindes menciónase “va dar al arroyo que llaman Rio de Ramo sen que confina la Pena Moura
que sirve de demarcacion”.
Tamén o atopamos na parroquia de
Vilamor “Pena Moura de Lago, dividiendo
la feligresia de San Andres de Masma al foxo y Cruz da Algaria”.
Rematamos na parroquia de Santo
Tomé do Val de Lourenzá na que podemos ler que un dos lindes parroquiais era a
esquina da casa de Xoán Zenzano, veciño de Ribadeo, “quedando dicha casa dentro del termino de esta feligresia desde la que
sigue atravesando el rio que llaman Santo Tome ba a dar a la Pena Moura y de esta
a un marco que nombran Coba da Jemara”.
Unha derivación de Pena Moura
podémola ver na parroquia de Adelán: “principiando
por el Norte en el pedreiro de Fornos siguiendo a la Pena Moriza y Pena
Ferreira”.
Sen deixalo Valadouro vemos como hai
un lugar, sinalado con peculiar marco, no que converxen as parroquias de Santa
Cruz, Lagoa, San Xiao e Santo Tomé de Recaré “bolbiendo por el Poniente a los sitio de Vigo y Piedra Chantada
dividiendo las peligresias de San Julian y Santo Thome de Recare y San Vicente
de Lagoa”. Na parroquia de Santo Tomé de Recaré podemos ler: “Principiando por el Norte en el sitio de
Piedra Chantada siguiendo en derechura al rio Maseira”.
Fotografía de Xosé Paleo. |
Outros exemplos de Pena Chantada hainos na
parroquia Foz, en concreto no lugar de Marzán. No apeo de bens realizado no ano
1540 dos bens do mosteiro de San Martiño de Mondoñedo lemos: “e asi mysmo se va a derecho para el comaro e
carreyra do Castro e syenpre oyo dezir que hera por una piedra grande de ferral
que esta en el comaro arriba en medio del comaro e que alli la dicha piedra
alli chantada”. Neste mesmo apeo, pero agora tratando sobre a parroquia de
San Martiño lemos como hai “otra leyra de
heredad que jaz sobre las vinas da porta de Lopo de Manyn en un lugar a que
llaman la Piedra Hita
que levara medio celemin de pan de senbradura poco mas o menos e que testa de
una parte en el camyno e de otra parte en viña de Mayor Reymonda”.
Na parroquia de San Adrao de
Lourenzá, no ano 1535, atopámonos con “otro
pedazo de soto que va sobre la dicha Piedra Chantada” e un pouco despois “en la piedra Chantada, una pieza de heredad
que tenia camino de pies que hiva a la Iglesia”.
Nun apeo dos bens que a dignidade
episcopal tiña en Vilaestrofe, do ano1596, lemos que a finca coñecida como
Toxeiras limitaba “en la Pena Sobre Posta
y beniendo al chao da Pena Nabal y por
alli al Viso do Chao de Carril y por alli ba a dar a la Piedra Chantada”.
Se falamos de penas chantadas, tal
vez, a máis coñecida sexa a que hai en Trabada. O avezado lector estará a pensar
que ese é o marco da Pena Verde, pero non sempre se lle chamou así.
Nun apeo das propiedades que o mosteiro de Meira tiña en
Trabada, datado do 13 de novembro de 1596, podemos ler o seguinte “y por el vao do Carvallin y va al marco de
la Cruz do Bargo que esta devaxo de un penedo y de allí a las piedras ladras y
al marco que esta en la laguna das seladas … y de allí al marco da Pena da
Moura … y de allí al marco de la Pena Verde y por otro nombre se diçe y llaman
de Pedra Fita”.
O comportamento da igrexa ante
estas pedras sagradas foi ambiguo, pois si ben nuns casos respectou a pena,
noutros acabará por sacralizala. Un exemplo dista sacralización vémolo na
parroquia de Portocelo. No Catastro da Ensenada podemos ler: “principiando por el Leste en la mar subiendo
de ella a la peña que nombran de Berige, de la qual se va a la Fuente dos Ramos
y de esta a la que nombran Fuenquegeira dividiendo dicha feligresia de San
Clemente de Moras, de cuia fuente por el sur se va a la peña Forcada
continuando a la de Pena Foracada de arriva que cada una de estas dos tiene una
cruz esmaltada hecha a pico de la ultima se prosigue al sitio de Serron de las
Piedras Blancas”.
Quédanos moito por saber do noso
pasado, pero se seguimos a destruílo en aras dun progreso, que nos quedará?.
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