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martes, 7 de mayo de 2019

PENAS SAGRADAS NA TOPONIMIA DA MARIÑA.




Fotografía de Xosé Paleo, con retoque posterior.

Neste artigo imos falar un pouco sobre cruces, penas sagradas e restos antigos. Digo un pouco porque seguro que hai moito máis, tan só hai que buscalo. Para a realización deste traballo empregamos como fonte documental o catastro do marqués de la Ensenada (realizado a fins do ano 1752) e algún que outro, poucos realmente, apeos de bens do século XVI relativos a parroquias mariñáns.

No libro de Ricardo Pena sobre a historia de Burela dásenos a coñecer unha destas penas sagradas, coñecida como: “ a Pedra do Sol o Pedra Sobreposta respetada con un cierto miramiento mágico a causa de sus incisiones o grabados que semejaban círculos radiados, se destruyó, reducida a gravilla, en los años cincuenta”(Pena, 2004:31).

Menciona don Ricardo que no Catastro do marqués de la Ensenada esta pedra aparecía como un marco divisorio entre as parroquias de Burela e Vilaestrofe: “y Pena Sobreposta hacia el Sur, dividiendo la feligresía de San Roman de Villaestrofe y de alli al sitio de Pena Partida y sigue al sitio de Pena Rama”. Os veciños de Vilaestrofe, no mesmo Catastro, denominaban a esa pedra Sobreposta como: “en la Pena Moura”. Nos lindes da parroquia de Sargadelos vemos que o marco da Pena Parda de Paraño divide a esta parroquia da de San Román de Vilaestrofe “y de alli, dando la buelta acia el Poniente a la Peña da Moura”, que debe ser a mesma que divide Vilaestrofe de Burela.

O termo Pena Moura atopámolo tamén na parroquia de San Xiao de Recaré, no seu linde coa de Santo Tomé de Recaré “prosiguiendo al sitio de Vilasuso, Pena Moura y Carvallos”, segundo Ensenada.

Na parroquia de Vilacampa atopamos o termo Barreira Moura que ben pode facer referencia á antigüidade da barreira ou ben ao color do barro. Nesta parroquia tamén atopamos o termo Fonte da Moura.

Pena Moura aparece na parroquia de Santa María de Cervo, entre outras moitas penas: “linda principiando por el Norte en la pena de Bal Ramos y orilla de la mar, siguiendo por ella en derechura a la Pena da Moura y Cruz do Paraño (...) dando buelta por la Area Marosa, Viso do Cabron, Cruz de Pena Rama, Pena do Porco, Calvarios de Sargadelos y Cruz da Rega (...)siguiendo en derechura al monte da Lagoa y vaxa a la fuente Mourisca”. Esta mesma fonte aparece nos lindes da parroquia de Castelo “rego de Orxaellas y por este arriva a la fuente de Mourisca dividiendo las feligresias de Santa Maria de Cervo y la de Santa Maria de Lieyro”.

Pena Moura tamén está na parroquia de Ribadeo “por el que sigue hasta el Camino Real que de la villa de Ribadeo pasa al lugar de la Puente y atravesando dicho camino prosigue por el citado arroyo arriva hasta la Pena Moura”. Na parroquia de Ove,entre os seus lindes menciónase “va dar al arroyo que llaman Rio de Ramo sen que confina la Pena Moura que sirve de demarcacion”.
Tamén o atopamos na parroquia de Vilamor “Pena Moura de Lago, dividiendo la feligresia de San Andres de Masma al foxo y Cruz da Algaria”.

Rematamos na parroquia de Santo Tomé do Val de Lourenzá na que podemos ler que un dos lindes parroquiais era a esquina da casa de Xoán Zenzano, veciño de Ribadeo, “quedando dicha casa dentro del termino de esta feligresia desde la que sigue atravesando el rio que llaman Santo Tome ba a dar a la Pena Moura y de esta a un marco que nombran Coba da Jemara”.
Unha derivación de Pena Moura podémola ver na parroquia de Adelán: “principiando por el Norte en el pedreiro de Fornos siguiendo a la Pena Moriza y Pena Ferreira”.

Sen deixalo Valadouro vemos como hai un lugar, sinalado con peculiar marco, no que converxen as parroquias de Santa Cruz, Lagoa, San Xiao e Santo Tomé de Recaré “bolbiendo por el Poniente a los sitio de Vigo y Piedra Chantada dividiendo las peligresias de San Julian y Santo Thome de Recare y San Vicente de Lagoa”. Na parroquia de Santo Tomé de Recaré podemos ler: “Principiando por el Norte en el sitio de Piedra Chantada siguiendo en derechura al rio Maseira”.

Fotografía de Xosé Paleo.
 Outros exemplos de Pena Chantada hainos na parroquia Foz, en concreto no lugar de Marzán. No apeo de bens realizado no ano 1540 dos bens do mosteiro de San Martiño de Mondoñedo lemos: “e asi mysmo se va a derecho para el comaro e carreyra do Castro e syenpre oyo dezir que hera por una piedra grande de ferral que esta en el comaro arriba en medio del comaro e que alli la dicha piedra alli chantada”. Neste mesmo apeo, pero agora tratando sobre a parroquia de San Martiño lemos como hai “otra leyra de heredad que jaz sobre las vinas da porta de Lopo de Manyn en un lugar a que llaman la Piedra Hita que levara medio celemin de pan de senbradura poco mas o menos e que testa de una parte en el camyno e de otra parte en viña de Mayor Reymonda”.

Na parroquia de San Adrao de Lourenzá, no ano 1535, atopámonos con “otro pedazo de soto que va sobre la dicha Piedra Chantada” e un pouco despois “en la piedra Chantada, una pieza de heredad que tenia camino de pies que hiva a la Iglesia”.

Nun apeo dos bens que a dignidade episcopal tiña en Vilaestrofe, do ano1596, lemos que a finca coñecida como Toxeiras limitaba “en la Pena Sobre Posta y  beniendo al chao da Pena Nabal y por alli al Viso do Chao de Carril y por alli ba a dar a la Piedra Chantada”.

Se falamos de penas chantadas, tal vez, a máis coñecida sexa a que hai en Trabada. O avezado lector estará a pensar que ese é o marco da Pena Verde, pero non sempre se lle chamou así.

Nun apeo das propiedades que o mosteiro de Meira tiña en Trabada, datado do 13 de novembro de 1596, podemos ler o seguinte “y por el vao do Carvallin y va al marco de la Cruz do Bargo que esta devaxo de un penedo y de allí a las piedras ladras y al marco que esta en la laguna das seladas … y de allí al marco da Pena da Moura … y de allí al marco de la Pena Verde y por otro nombre se diçe y llaman de Pedra Fita”.

O comportamento da igrexa ante estas pedras sagradas foi ambiguo, pois si ben nuns casos respectou a pena, noutros acabará por sacralizala. Un exemplo dista sacralización vémolo na parroquia de Portocelo. No Catastro da Ensenada podemos ler: “principiando por el Leste en la mar subiendo de ella a la peña que nombran de Berige, de la qual se va a la Fuente dos Ramos y de esta a la que nombran Fuenquegeira dividiendo dicha feligresia de San Clemente de Moras, de cuia fuente por el sur se va a la peña Forcada continuando a la de Pena Foracada de arriva que cada una de estas dos tiene una cruz esmaltada hecha a pico de la ultima se prosigue al sitio de Serron de las Piedras Blancas”.

Quédanos moito por saber do noso pasado, pero se seguimos a destruílo en aras dun progreso, que nos quedará?.

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