Buscar este blog

martes, 22 de noviembre de 2016

MONDOÑEDO NO CAMIÑO: PEREGRINACIÓNS XACOBEAS NO S. XVI.


Foto sacada da páxina vivecamino.com/mondonedo/
Duns anos a esta parte estamos a experimentar un aumento considerable do número de peregrinos que percorren o Camiño Norte, semella como se nunca se tocase teito no número de romeiros.

Por Mondoñedo pasan cada día un bo número de peregrinos, certo é que, de igual maneira que en tódolos camiños, nos meses invernais a presenza de romeiros xacobeos descende considerablemente.

Mais o percorrer xacobeo pola cidade da Paula xa tiña grande pulo aló polo século XVI tal e como recolle a documentación da época. Aparte dos traballos de investigación de don Henrique  Cal Pardo, recollidos no seu libro titulado Mondoñedo – catedral, ciudad, obispado – en el siglo XVI, recentemente apareceron dous documentos que nos falan, claramente, desta presenza xacobea na cidade episcopal.

Un primeiro exemplo do auxe peregrinatorio neste século XVI atopámolo na fundación dun hospital na parroquia de Arante, pegado ao Camiño Norte. Estámonos a referir ao erixido polos irmáns Mencía Gómez e o cóengo ribadense Xoán Marqués aló, polo 15 de febreiro de 1543. Ben é certo que Lence Santar, baseándose nos estudios de Villaamil e Castro, chegou a afirmar que a data fundacional  era o 5 de xaneiro de 1579.

Anos despois o cóengo Xosé María Fernández Fernández, no seu traballo sobre o hospital de Arante,  confirmaba, documentalmente,  a primeira das datas. Por iso nos estraña tanto que si o hospital é fundado no ano 1543 nos atopemos cun documento datado o 6 de xullo de 1524, no que o  chantre da catedral mindoniense, despois de abrilos cepillos da ermida de Arante, entregaba “a Juan Atienza 44 reales para los pedreros que debian hacer el Hospital”. A pregunta que se nos ocorre facer é se tardaron 19 anos en rematalo ou, polo contrario, xa existía un hospital antes de 1543.

O seguinte hospital que os peregrinos se atopaban no camiño antes de chegar a Mondoñedo era o pertencente ao mosteiro de San Salvador de Lourenzá, outro pequeno edificio que aparte de cama, comida e asistencia espiritual pouco máis ofertaba. Realmente  non era ata chegar a Mondoñedo cando o peregrino tiña á súa disposición un hospital con atención médica de calidade.

O hospital de San Paulo tivo unha primeira localización na praza da catedral de Mondoñedo, pegado ao  río Sixto e á fonte da vila. Neste lugar se atopaba no ano 1261 “que domus est in ripa riuuli dicti Compin iuxta hospitale ... via qua itur ab hospitali ad fontem[1]. Nun principio era un hospital de escasas dimensións e fondos, nutríndose tanto das rendas como das mandas testamentarias e das  doazóns particulares. Son abondosos os exemplos de mandas testamentarias que teñen como beneficiario ao hospital.

Todo o que levamos exposto demostra claramente a existencia dun paso continuado de pobres e peregrinos, de non ser así non se explicaría a aparición de centros benéficos específicos para peregrinos.

Este continuo paso de peregrinos incrementábase nos anos santos. Se consultamos o libro de contas do hospital e miramos a do ano 1623, veremos que o mordomo xustifica o elevado  gasto con pobres e peregrinos “ por razon de haver sido año Santo el de veynte y uno y desta causa acudido infinitos pobres peregrinos que se alvergaban en el viejo hospital”.

Dicíamos ao principio que, aparte dos traballos de don Henrique Cal Pardo, había dous documentos que facían unha mención clara ao paso de peregrinos por Mondoñedo. Estámonos a referir a o cuestionario de 16 preguntas ao que deberon de responder os mestres canteiros e carpinteiros naquel mes de xullo de 1546. A razón deste cuestionario era a creación dun escrito para remitir á secretaría real demandando cartos para o arranxo de pontes, fontes e camiños na cidade de Mondoñedo.
Foto sacada de angel-caminodelnorte-angel.blogspot.com.es

Das 16 preguntas interésanos a número 7 na que podemos ler : “el camino Real que sale desta ciudad y biene de la ciudad de Obyedo y del prinzipado de Asturias y ba para la dicha ciudad de Mondoñedo y para la ciudad de Betanços y del señor Santiago y otras partes”. Esta primeira parte da pregunta amosa, claramente, a existencia dun camiño de peregrinación, mais será a segunda parte na que se nos fale dos peregrinos: “por donde caminan cada dia y pasan los que ban en Romeria al señor Santiago y San Salbador de Obiedo”. Na pregunta 12, ao falar da calzada existente en San Lázaro e da necesidade de construír outra, dise que esta nova calzada sería beneficiosa para “los camynantes que bienen para la dicha ciudad, de Leon y Obiedo y Asturias y Ribadeo y romeros que ban para Santiago”.

Un dos mestres que resposta a este cuestionario é Pedro de Pedroso, mestre de cantería e veciño do Val de Lourenzá, quen afirma que coñecía ben o camiño real “que viene de Obiedo y Asturias para dicha ciudad de Mondoñedo y para la ciudad de Betanços y para la ciudad de Santiago por donde cotidianamente suelen e acostumbran a pasar camynantes y romeros de a pie y a cavallo”.

Este primeiro documento chegou ata as miñas mans grazas á xentileza dun particular que tivo a ben permitirme fotografalo. Aparece este texto publicado no libro que escribín no ano 2009 titulado Hospitalidade e peregrinación. O Camiño do Norte na Mariña Luguesa e que a S.A. de Xestión do plan Xacobeo tivo a ben editar.

Nesta mesma semana Roberto Reigosa, no seu grupo de facebook Mondoñedo,ciudad medieval, fuentes para su estudio sacaba á luz un interesante documento datado no 12 de abril de 1553 e no que podemos ler: “que en esta dicha çiudad de Mondoñedo que es cabeça / de probinçia estaba en tierra aspera e pobre çerrada de montañas e tierra / fangosa por donde hera camino real de los romeros que bienen de Françia / Flandes e Alemania e de otros muchos reinos en romeria a señor / Santiago e ansi mesmo otros muchos caminantes e (+-1) / para los reinos de Castilla e de Leon que pasan con probision de los / puertos de la mar para los dichos reinos”. Corrobora esta afirmación o paso continuado de peregrinos que xa vimos naquel documento do ano 1546.

A onde se peregrinaba no Mondoñedo do XVI? Evidentemente a maioría dos peregrinos ían cara Santiago, mais tamén os había que volvendo de Santiago se dirixían a visitar a catedral de Oviedo. Lembremos aquel dito, xa moi popularizado no século XVI, que dicía “Quen vai a Santiago e non vai a San Salvador (Oviedo) visita ao criado e deixa ao señor”.

De Mondoñedo saían peregrinos a Oviedo, tal e como vimos no documento do ano 1546, e como demostra Cal Pardo no seu libro sobre o Mondoñedo do XVI. Sinala don Henrique  os exemplos dos cóengos do cóengo Xoán Alonso Osorio e Navia, que nun documento do 25 de xuño de 1597 solicitaba quince días para ir en romaría a Oviedo. O día 28 de setembro de 1599 o bachaler  Alonso Pérez solicita tamén outros 15 días para o mesmo fin.

Outros lugares devocionais aos que se acudía en peregrinación era Nosa Señora da Guadalupe, tal e como recoñece ter peregrinado no ano 1596 o arcediago de Azúmara ou o caso do Bacheler Miramontes Mancebón e do mestre escola da catedral, o licenciado García Mesía de Aledo, que solicitaban, o 10 de setembro de 1597, “los días estatutarios para ir a Nuestra Señora de Guadalupe”. No testamento de Lopo Monteiro, crego de Moeche, e redactado o 20 de marzo de 1506, pódese ler unha manda testamentaria na que “mandó hacer una peregrinación en su nombre a Santa María de Guadalupe”.

Algo moi semellante podemos ler no testamento de Alonso García de Goldeiros, veciño de San Martiño de Pino, quen estipulaba, o 19 de xuño de 1597, “que vaya una persona en romería a San Andrés de Teixido y decir allí una misa; otra romería a Nuestra Señora del Camino, cerca de Betanzos, con una libra de cera y una misa; otra romería a Santiago de Compostela[2].
Foto sacada de new.culturagalega.org

Sirvan estes exemplos para dar, aínda que sexa moi por riba, unha visión do fenómeno das peregrinacións xacobeas cara Santiago naquel Mondoñedo do século XVI, aquela terra pola que camiñaron milleiros de homes e mulleres, de case que tódolos reinos do mundo, cara Compostela e que son o reflexo pasado dun evento que aínda hoxe segue a producirse, as peregrinacións xacobeas pola Mariña de Lugo.





[1] Cal Pardo, H.: Tumbos del archivo de la catedral de Mondoñedo. Calendarios. P. 39.
[2] Todas estas últimas referencias en cursiva foron sacadas do libro de don Henrique Cal Pardo anteriormente mencionado.




No hay comentarios:

Publicar un comentario