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miércoles, 18 de febrero de 2015

A ORIXE DA CAPELA DE SAN BRAIS (VILAXOANE): OIDOR SAAVEDRA.

Con motivo da festividade do San Brais tódolos anos soen saír en prensa artigos relativos á orixe da capela e a esta festa. Neste artigo non imos falar da tradición da imposición do santo, tal vez poidamos facelo en posteriores publicacións, senón que imos falar do Oidor Saavedra e da súa vinculación ca capela de San Brais en Vilaxoán.
Na visita que o bispo Lois Tello de Olivares (prelado de Mondoñedo entre os anos 1669 a 1671) realiza á parroquia de Foz, no ano 1670, solicita información sobre as distintas capelas existentes e, entre outras moitas contestacións, podemos ler que: “otro si dijeron que en dicha feligresia ai una ermita de la avocacion del Señor San Blas, que fundô el Oidor Saavedra, de que es patron el Regidor Don Antonio de la Varrera,  esta bien compuesta y decente, de la qual lleva el cura la mitad de las candelas y la otra mitad dicho patron, que tiene obligacion de repararla”.(Fol. 461 v e 462 r.).
No libro titulado Inventario de bienes de la parroquia de Santiago de Foz, que se custodia no arquivo histórico diocesano de Mondoñedo, tamén se nos fai unha referencia a esta capela e á reliquia que nela se garda, este documento data do ano 1632 en el podemos ler que a capela “tiene una pequeña reliquia  del cuerpo del señor San Blas la qual esta dentro de la pared al lado del evangelio con una puerta de hierro y otra reja de hierro y esta dentro de una arquetilla forrada en nacar con clabazon de plata. Dentro de esta arquetilla esta un relicario de plata donde esta  la reliquia”. (Fol. 4 v.).
Cando a mediados do século XVIII chega a Foz o novo cura párroco, don Diego de Quindós, foi aloxado como invitado na casa grande de Vilaxoán, que nese momento dirixía don Francisco Antón (Andrés noutros documentos) de la Barrera, a pesares dos intentos por parte do novo cura de marchar a vivir para a casa reitoral “ni hubo forma de que me dexase ir para la casa del curato”. Don Diego pasará bastante tempo nesta casa grande de Vilaxoán entablando amizade co dono, don Francisco de la Barrera. Trala  morte deste, entorno ao ano 1752, o  cura párroco,  inquieto investigador histórico, ponse a consultar nos papeis do arquivo familiar, dun deles extrae  datos documentais que lle permiten poder facer o seguinte comentario: “la capilla la hizo según dicen los papeles el Oidor Saavedra, consegero que fue en Indias”. O interesante deste documento é que por primeira vez vemos unha referencia documental a este Oidor Saavedra.
Cando no ano 1782 o bispo Francisco Cuadrillero y Mota envía un informe a tódalas parroquias do bispado solicitando información sobre o número de capelas existente en cada parroquia o noso cura, don Diego de Quindós, informa o seguinte sobre a capela de San Brais:en el barrio de Villa Juane ay otra Capilla que fundo el Oidor Saavedra de la Advocazion de San Blas. No tiene vienes dicha capilla ni misas de fundazion aunque esta bien alaxada, es su dueño don Andres Villar y Montero, señor de la Villa de San Martin de Mondoñedo y San Juan de Villaronte, vezino de San Martín de Cornozes, Obispado de Orense en quien recayeron los vínculos de dicho Oidor[1].
Sabemos polo tanto que a capela de San Brais fora fundada antes do ano 1632 polo citado oidor, pero a pregunta que xurde inmediatamente é a de ¿quen é o oidor Saavedra?. Evidentemente esta persoa ten que ter vinculacións co concello de Foz, pero tan só dispoñemos de dous datos: que foi oidor nas Indias e o seu apelido.
A pesares de tódolos problemas iniciais, debidos á falla de documentación, puidemos atopar algún que outro dato. Así sabemos, segundo aparece no libro Encomienda y mita en Nueva Granada en el siglo XVII, escrito por Xulián Bautista Ruiz Rivora, que no ano 1627 un home, chamado Fernando Saavedra, e co cargo de oidor, xa estaba en América: “Visita de Saavedra a La Grita y San Cristobal. Para completar la visita inacabada del licenciado Alonso Vázquez de Cisneros, se nombró al licenciado Fernando de Saavedra, oidor. Así lo informa el presidente Borja en 1627, añadiendo que los indios de La Grita y San Cristobal aún estaban sin tasar y con el servicio personal”.  O realmente interesante desta nota atopámola un pouco máis adiante, cando nos informa do lugar de nacemento do citado oidor :”El licenciado Saavedra había nacido en Mondoñedo, estudiado en Salamanca y Sigüenza donde se graduó”.(páx. 125).
No libro Los americanos en las órdenes nobiliarias, obra de Guillermo Lohmann Villena, acláranos bastante a orixe de Fernando de Saavedra e así, na relación de americanos que fai nomea co número 434 a:“ Juan Saavedra. 1646. Nacido en Bogotá. No existe su expediente, empero en el Libro IV de Genealogías (fol. 239), aparece lo siguiente:  Padres: el Licenciado don Fernando Saavedra Dorado y Río, nacido en Madrid, oidor de la Audiencia de Lima; y doña Catalina de Bermeo y Alcega, nacida en México.
Abuelos paternos: el Consejero de Indias, don Fernando Saavedra Dorado y Río, nacido en Mondoñedo (Galicia) y doña Leonor de Leyva, nacida en Burgos”. (Páx. 373).
Polo tanto sabemos que Xoán Saavedra era neto dun tal Fernando Saavedra Dorado e Río nado no bispado de Mondoñedo.
Continuando coa nosa investigación chegamos ás páxinas dun libro escrito no ano 1790 e titulado Hijos de Madrid, ilustres en santidad dignidades, armas, obra de Xosé Antón Álvarez e Baena. Nesta obrapodemos ler:
FERNANDO DE SAAVEDRA DORADO Y RIO; nació en la Parroquia de San Martín, hijo del licenciado Fernando de Saavedra Dorado y Rio, de los Consejos de Hacienda é Indias, natural de Mondoñedo y de doña Leonor de Miranda y Leyva, natural de Burgos.
Fue Oidor de la Real Audiencia de Santa Fe, en el nuevo Reino de Granada, y después pasó a la de la ciudad de Lima, capital del Perú, en donde fue Alcalde de Corte y luego Oidor. En 1634 por decreto de 5 de Agosto le hizo el Rey merced del Hábito de Santiago; pero no usó de esta gracia hasta el año de 1646, en que en 7 de diciembre el Consejo de la Ordenes le mandó dar titulo de Caballero. Casó con doña Catalina de Bermeo y Alcega, natural de la ciudad de México, y tuvieron por hijo a don Juan de Saavedra, á quien en el mismo año de 46 hizo Su Magestad merced de otro hábito de Santiago, á consulta de la Cámara de Indias, con respecto á los dilatados servicios de su padre”.
Trala consulta do libro titulado Caballeros de la Orden de Alcántara, volume 1, escrito por Vicente Cadenas y Vicent, chegamos a saber que Fernando de Saavedra, nado en Madrid, e fillo doutro Fernando Saavedra, tivera unha irmá chamada Leonor de Saavedra, nada en Madrid no ano 1585, pero o interesante atopámolo cando fala do pai destes Fernando e Leonor, do que nos di: “Hernando Saavedra, Oidor del Consejo de Indias. Hijo de Gómez Dorado del Río y Saavedra y de Sancha Vázquez. Naturales del Valle de Oro. Su hijo Fernando fue Caballero de Santiago por Real Cédula de 5 de agosto de 1634 en Madrid. Su nieto Juan (hijo de éste) fue Caballero de Santiago por Real Cédula de 19 marzo de 1745. Hizo testamento el 20 de julio de 1600 ante Francisco Suárez. Hijos: Fernando, Gaspar y Leonor.” (páx. 86).
Recapitulando podemos dicir que o Licenciado Gómez Dorado de Saavedra, casado con Sancha Vázquez, era o avó de Fernando, Leonor e Gaspar, pero nos libros consultados anteriormente dísenos que o citado Gómez Dorado era ou ben de Mondoñedo ou ben do Valadouro.
Buscando máis datos sobre os seus netos atopámonos con máis información sobre Gaspar Saavedra no libro La banca de la carne en Sevilla, obra de Xosé Díaz de Noriega y Pubul, quen ao falar deste home di que seu pai era o Licenciado Hernando de Saavedra: “del Consejo de Su Magestad en el de Indias y de Ana de la Peña. Nieto del Licenciado Gomez Dorado de Saavedra y de Sancha Vázquez de Aguilar, natural de Villa Juan, Obispado de Mondoñedo.” (Páx. 28).
A relación do citado oidor  Fernando de Saavedra con Vilaxoán era clara, seus pais eran deste lugar, isto explica que fundase a capela de San Brais en Vilaxoán, no mesmo lugar que o vira nacer.
Faltaba buscar unha relación, documentalmente demostrable, do oidor Saavedra con Vilaxoán e atopámola nun documento do ano 1585. Estamos a falar dun documento relativo ás propiedades que o Cabido de Mondoñedo posuía no coto de San Martiño en el podemos ler o seguinte: ““Junto a la dicha Villa de San Martiño de Mondoñedo, en la chousa de Barganeiro, cinco o seis jornales de biñas del dicho Monesterio, se paga della renta, llebala el oydor Sabedra”.[2] Ata agora este é o único dato documental que vincula ao citado Oidor Saavedra con San Martiño de Mondoñedo, con Foz e coa fundación da capela de San Brais.



[1] A resposta do cura foi realizada o 23 de abril de 1782, pódese consultar íntegra no artigo titulado Poboación e Igrexa no bispado de Mondoñedo en 1782. Arciprestado de San Martiño de Mondoñedo, e que publiquei en Estudios Mindonienses, nº 23. 2007. Páxs. 875 a 919.
[2] Arquivo Catedralicio de Mondoñedo. Armario 4, Estante 2, mazo 3.1, data 14 de marzo de 1585.

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