A diferenza máis salientable que
existe entre un fidalgo e un peiteiro é a económica. Se ben é certo que os
fidalgos tiñan a obriga de asistir á guerra cando eran convocados tamén o é que
ese esforzo era amplamente recompensado con outros beneficios, os cargos medios
e altos da administración, do clero e do mundo militar estaban reservados para
os membros deste estamento. O peiteiro era o soporte económico no que se
baseaba a sociedade. Vimos como o fidalgo tiña que acudir á guerra cando era
chamado, a unha guerra que era sostida economicamente polos impostos que
pagaban os peiteiros.
Os peiteiros son os que deben
pagar os impostos. O sistema impositivo era da seguinte maneira: a cada reino
tocáballe pagar unha cantidade, que era dividida entre as distintas
xurisdicións territoriais, a cantidade que lle tocaba a cada unha delas era
repartida entre o número de peiteiros existente. Cada vez que se convocaba un
pago de impostos extraordinario realizábanse dous padróns: o de fidalgos,
excluídos de pagar, e o de peiteiros, que si tiñan esa obriga. De aí que cada
vez que se realizaba un destes padróns se desen casos de fidalgos que eran
anotados no de peiteiros e o caso inverso, peiteiros, con alto poder económico,
que se anotaban como fidalgos para non pagar.
Este documento do que imos falar
trata diso, da loita que mantén Alonso González de Vilaxoán, no ano 1495, para
que o seu nome volva a formar parte do padrón de fidalgos.
A documentación sacámola da seguinte
páxina web:
Se ben o groso do documento data
do ano 1495 o problema ten o seu comezo
cando os rexedores e oficiais da freguesía de Santiago de Foz anotan ao
citado Alonso como peiteiro un padrón que se realizaba o 18 de xullo de 1488.
Alonso defínese a el como “ome
fijodalgo notoryo de padre de abuelo de vengar quinientos sueldos segun fuero
(...) los dichos su padre e abuelo e a uno dellos en su tienpo en los logares a
donde bivieran moraran en posesion como fyjosdalgo de no pechar nin pagar
monedas ni pedidos ni otro tipo de pechos ni tributos reales ni conçeiales con
los omes buenos pecheros, sus vezinos aviendoles sido sienpre guardadas todas
las (1) franquizias libertades de omes fijos dalgo segun que se guardaban e
avian guardado a los otros omes fijos dalgo destos dichos nuestros reinos e
señoryos especialmente en el pechar, que nunca pecharan ellos ni alguno dellos
en los dichos pechos ni monedas ni en otros ningunos pechos ni tributos reales
ni conçejales y salvo en aquellos en que pagavan e acostunbravan pagar los
otros omes fijosdalgo, ayuntandose en los ayuntamientos a donde se ayuntan los
onbres fijosdalgo aviendo el dicho su parte e los dichos su padre e abuelo ydo
a todas las guerras e llamamientos que por nos e los otros Reyes de gloriosa
memoria nuestros anteçesores avian les sido fechos”. Evidentemente esta
explicación non bastaba pois era moi corrente que peiteiros, vidos arriba
economicamente, se anotasen como fidalgos para eludir o pago de impostos, para
acceder a certos cargos administrativos e para non reducir a súa fortuna tendo
que pagar impostos.
Para asegurarse o cobro, as
autoridades da parroquia de Foz embárganlle certos bens ao mencionado Alonso
González, que se queixaba porque “le
avian prendado e robado no lo podiendo ni deviendo fazer de derecho por el ser
como era ome fijodalgo notorio”.
As autoridades focenses alegaban
que levaran a cabo ese embargo porque “el
dicho Alonso Gonçalez no era tal ome fijodalgo como se desia ni ni el ni los
dichos sus padre ni abuelo avian estado ni estovieran en posesion de omes fijos
dalgos antes fuera e eran pecheros e avian pechado contribuido e pagado en
todos los pechos asy reales como concejales (...) sy en algun tienpo el dicho
Alonso Gonçalez e los dichos sus padre e abuelo se salieran de pechar e pagar
en los dichos pechos e tributos dixo que seria e fuera por ser pobres e non
tener de que pechar e non por ser bragados e acostados cavalleros e personas
poderosas (...) otro por que puesto que fijodalgo fuera a la guerra dixo que
non fuera a las guerras e llamamientos que fizieran los Reyes”. Como era
fundamental para ser fidalgo ser fillo lexítimo de lexítimo matrimonio, os
veciños de Foz alegaban que o citado
Alonso González “no fuera ni era fijo
legitimo ni de legitimo matrimonio ni naçido del que se dezia su padre ni el
dicho que se desia su padre del que se desia su abuelo antes fueran y heran
ynlegitimos y bastardos y nasçidos de dapñado ayuntamiento”.
Para dilucidar este preito a Real
Chancelería de Valladolid convoca aos representantes de ambas partes na sala de
Fidalgos. O doutor Fernando Gómez de Agreda, procurador de Alonso González,
acude á chamada, pero non se presenta procurador algún pola parte dos veciños
de Foz, “no paresçio procurador alguno
por ellos en el dicho enplaçamiento por ende que fueran y eran Rebeldes”.
Ao mencionado Alonso González de Vilaxoán danlle un prazo de nove días para
presentar as súas testemuñas. A relación de nomes que presenta o doutor
Fernando Gómez é a seguinte: Pedro González, veciño de San Martiño; Pedro Mariño,
residente en San Cosme de Barreiros; Alonso de Ferreira, veciños e moradores en
San Xoán de Vilaronte; Gonzalo Ianes, veciño de Celeiro e Alonso de Arriba,
veciño e morador en Foz.
Pedro Mariño, veciño e morador na
parroquia de San Cosme, de oitenta anos de idade, que se define así mesmo como
fidalgo, di que coñece ao citado Alonso González hai algo máis de vinte anos “conosçido de mozo por casar viviendo y
morando en la dicha feligresia de Santiago de Foz, con Juan Gonçales, su padre,
fasta que el dicho Alonso Gonzçales se casara en la dicha felygresia, donde
despues de asy casado sienpre avia vivido y morado y avia tenido y tenia casa.
Que podia aver que era casado fasta dos o tres años e dixo que lo conosçia por que lo avia bisto
muchas vezes y fablado y conversado (...) otro sy dixo que asy mismo conosçiera
viera a los dichos Juan Gonçales y Mayor Gonçales, su muger, padre y madre del
dicho Alonso Gonçales que podia aver que los conosçia fasta quarenta años poco
mas o menos y dixo que primeramente los conosçiera de moços estando en la dicha
feligresia de Santiago de Foz fasta que se casara en la qual despues de asy
casados avian bivydo y morado y avian tenydo y tenian su casa, que podia aver
que eran casados fasta treynta años poco
mas o menos”. Esta testemuña confesa que vira como Alonso nacera
lexitimamente dentro de lexítimo matrimonio, así como seu irmán Xoán. Tamén
afirma ter coñecido a Pedro González, pai de Xoán Gonzalez e avó do citado
Alonso, e tamén coñecera a Tareixa Domínguez muller deste Pedro.
Di a testemuña que debía de haber
uns 60 anos que coñecía a este Pedro e afirma que coñecera por espazo de quince
anos ao bisavó do mencionado Alonso e que sempre “los viera ser avidos y tenidos por omes fijos dalgo por los viejos
antiguos que los conosçian de mas tienpo que este testigo e sabia quien era del
linaje que venian e desçendian”. Cando lle preguntan sobre en qué
localidade vivían os membros desta familia fidalg afirma que “asy mismo
a este dicho Alonso Gonçalez a cada uno dellos en su tienpo y syenpre
los avia visto estar en la deicha feligresia de Santiago de Foz y coto de Sant
Martiño en posesion de omes fijos dalgo y de no pechar”.
Outra testemuña presentada é o
fidalgo Alonso de Ferreira, veciño de Vilaronte, quen
comenta o mesmo que o anterior, salvo que cando lle preguntan pola
participación de membros desta familias nas guerras responde: “que quando el dicho señor Rey don Juan
nuestro padre enviara a llamar a los omes fijos dalgo que hay en el dicho Regno
de Gallicia para guerra que hazia que viera yr a servir a la dicha guerra por
ome fijo dalgo al dicho Pero Gonçales abuelo del dicho Alonso de Gonçales”.
A ausencia dos procuradores dos
veciños de Foz provocou que estes fosen declarados en rebeldía e que na Real
Chancelería de Valladolid tan só se oísen as declaracións das testemuñas
presentadas por Alonso González de Vilaxoán. Ao carecer a Chancelería de
declaracións da parte contraria decide ditaminar a favor do citado Alonso e
ordena que a partir dese momento sexa sempre incluído dentro dos padróns de
fidalgos de Foz.
No hay comentarios:
Publicar un comentario