Resulta habitual que existan
pelexas entre rapaces novos de concellos veciños, como tamén acontece que
existan loitas entre rapaces do mesmo concello pero de distintas parroquias.
Ben é certo que hoxe en día hai outros motivos para o enfrontamento entre
grupos de rapaces, soen predominar os asuntos de noivas e sobre todo o fútbol,
algo que nunca entenderei.
Tamén a Fe, a mesma que move
montañas, foi de vez en cando motivo de loitas, non pensemos agora nin nas
cruzadas nin nos atentados levados a cabo polos islamistas radicais. Pensemos
máis ben nunha loita entre membros de dúas parroquias que tivo como motivo principal
dilucidar qué cruz procesional ía primeiro nos lugares angostos.
Por todos é coñecido que no
concello de Foz temos grande devoción ao bispo San Gonzalo e que tódolos anos
moreas de persoas se desprazan ao monte chamado do Bispo Santo, antigamente
coñecido como A Cruz do Agrelo. Se a pelexa tivese lugar neste século ou a
finais do anterior pensaríamos que a causa fora un abuso de alcohol, pero o combate tivo lugar no ano 1671 e a
xente que participou estaba moi serena e sabía, perfectamente, o que facía.
A diferenza do que acontece hoxe
en día no século XVII a festa do Bispo Santo tiña un carácter moito máis sacro. Cada parroquia traía a súa
cruz para participar na procesión dende San Martiño ata a Cruz do Agrelo, e
rememorar así a procesión que o bispo San Gonzalo ( ou Gonzalo Froilaz, prelado
en San Martiño entre os anos 1070 e 1110) realizara co fin de conseguir a apoio
divino e expulsar as naves normandas que ían desembarcar na costa.
Comezaban os
actos á véspera da festa ca chegada a
San Martiño de Mondoñedo de tódalas parroquias do concello de Foz e outras
máis, tamén eran devotas do Santo “la
bispera de la Ascenssion
concuren y son obligados las siguientes cruzes a benir a la hermita del
gloriosso San Gonzalo. La de Mouzide, San Esteban de Mouçide, Nuestra Señora de
Bacoy, Santo Azisclo, Santa Cecilia, San Esteban de Oyran, San Gillao de
Cordido, San Julian de Nois, San Pedro de Cangas, Santiago de Façouro, San Juan
de Villaronte, Santiago de Foz”.
Se ben todas as
parroquias estaban de acordo con que a cruz que debía de encabezar a marcha
fose a de San Martiño non o estaban tanto con qué cruz debía de ir en segundo
lugar. Esta tontería foi causa de preito entre a parroquia de San Xoán
Vilaronte e a de Santiago de Foz, no cal interveu Antón Moscoso e Omaña
(Condado de Fontao), para poñer paz entre os litigantes, “en cuio cocursso de cruzes en que lugar habia de ir la cruz de cada
feligresia signosse formal pleito, hiçosse concordia, que esta en poder de Don
Antonio Moscosso y Omana por haber ynterbenido en ella el benerable Lorenzo
Lopez de Moscossso, padre de Don Lorenzo de Moscoso y abuelo del mismo Don
Antonio, donde se declaro que la cruz de Santiago de Foz y todas las juntas
procesiones y ayuntamientos después de la de San Martino fuese la postrera y en
puntos y lugares angostos pasasse la de San Juan de Villaronte primera y en
lugares espaçiossos fuessen Villaronte
y Foz a la par y la de Foz siempre a la mano derecha y lo propio los Rectores y
benefficiados de las mas yglesias y esta Orden se guardo y guarda siempre”.
Así, con estas
palabras, nolo contaba o bispo de Mondoñedo Frei Miguel Quijada (1690 – 1698)
nun documento inserto no Inventario de Bens e Privilexios da parroquia de Foz,
con data 5 de agosto de 1696. O citado bispo non fai mención algunha ao combate
que tiveron as parroquias mencionadas nese ano de 1671, debemos de agardar ata
que o cura párroco de Foz, don Diego de Quindós, nolo relate a mediados do
século XVIII. O seu difire bastante co que levamos visto, pois el afirma que
era a cruz da parroquia de Foz a que tiña o dereito de pasar antes que a de
Vilaronte, “al folio 17 de este Libro se
hace relación de la preheminenzia que tiene la cruz de esta feligresia de Foz
en las Procesiones que desde tiempo inmemorial se hacen en la Capilla del Glorioso San
Gonzalo”. Vemos como a don Diego o amor pola parroquia que rexenta o leva a
cometer certos erros históricos., pero a pesar de ter en conta o seu amor por
Foz decidimos que fose el, xa que non hai ningunha fonte máis, o que nos relate
o citado combate campal entre os veciños de Vilaronte e Foz na explanada da
ermida do Bispo Santo: “entre los papeles
de Don Antonio Moscoso la scritura de la concordia que antiguamente hizo y no
pude hallar la menor notizia de su paradero, lo que me consta es que por relacion
e informe de muchos viexos ha mas de 70 años que dexaron de concurrir muchas
cruzes a la expresada hermita, porque en el año 1671 hubo junto a la capilla
otra contienda entre los vecinos de Foz y los de Villaronte, viven aun oy
testigos presenciales y me aseguran que
hasta las mugeres de Villaronte traian debaxo de las ropas las mazas del lino y
venian de mano armadas y comenzaron a sacudir a los de Foz, estos, sin embargo
de ir bien descuidados, hicieron una
defensa mui estremada ganando el terreno y haziendoles huir dispersos desde
cuio año mudo Villaronte el rumbo de esta rogazion que viene a ser vispera de la Ascension de el Señor en
lugar de dicha capilla a la de Nuestra Señora del Carmen donde continuo hasta
habra unos tres años. San Acisclo y Santa Cecilia ha otros tres años que no
vienen, las mas cruzes presumo Yo faltan desde dicho año de 71. Solamente Foz
persevera sin decadencia hasta oy”.
Copia textual da
concordia firmada a raíz do enfrontamento de ambas parroquias:
“En la Yglesia de Santiago de Foz, a diez y
ocho dias del mes mayo de mil y seiscientos y setenta y un años en presencia de
mi escribano y testigos parezieron presentes Juan Ramos de Mourente, vezino de
esta feligresia de Santiago de Foz por si y en nombre de los mas vezinos de Foz,
en virtud de el Poder que de ellos (2) a lo aqui conthenido, que paso ante mi
escribano de que doy fe y ansimismo parescieron presentes Alonso de Lanzos,
Antonio Maseda y Anotnio do Couto y Juan do Rego de Mañente, vezinos de San
Juan de Villaronte por lo que les toca y en nombre de los mas vezinos de dicha
feligresia de San Juan de Villaronte y en virtud del Poder que de los mas
vezinos tienen que puso ante mi escribano de que doi fee. Que tienen para lo
que de uso se hara menzion, dixeron que avia dudas y diferencias entre los
vezinos de Villaronte y los de Santiago de Foz sobre y en razon de la Prozesion de San Martiño
de Mondoñedo, en que el miercoles pasado que se contaron seis dias del presente
mes de Mayo, junto a la hermita del Glorioso Obispo Santo los vezinos de dichas
dos feligresias tubieron disensiones sobre los Pendones de dichas Yglesias en
que por razon de ello pretendian seguir pleito y ahora por bien de paz y
concordia y para que se consiga el servicio de Dios y se celebren dichas
Letanias con la devozion y quietud que se requiere y por haver interbenido en
ello personas nobles y honradas se conbinieron en esta forma en que las dos
cruzes de San Juan de Villaronte y Santiafo de Foz han de ir en par, la cruz de
la feligresia de Foz a la mano derecha y la de Villaronte al otro lado, y los
pendones tambien, para el de Foz a la mano derecha y el de Villaronte al otro
lado y por los lugares angostos donde no cupieran a par baya delante el pendon
de la feligresia de Villaronte y en todo bayan con debozion y quietud, y el que
llebantare ruido o alboroto que pague doze libras de cera para la cofradia del
Santisimo Sacramento y para la cofradia de las Animas de San Martin y es
declarazion que la cruz de Villaronte en
lo angosto tambien ha de ir delante de la de Foz un pie con lo qual se apartaron
del pleito”.
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