Non está no meu ánimo enfrontarme con ninguén máis si
teño o firme propósito de corrixir os erros históricos que poida ver e saiba
corrixir.
Un deles vémolo na ponte da Espiñeira, que une os
concellos de Foz e Barreiros, xusto antes de entrar nela podemos ler un enorme
cartel que di: “Un ano máis tarde,
concretamente o 24 de xaneiro de 1841, e debido á puxanza de Vilaronte no
contexto mariñán, o Deputado Sr. Peña propón ante o Xefe Político (actualmente
denominado Gobernador Civil) D. José Becerra, por primeira vez, a construcción
da ponte sobre o río Masma en terreos de Vilaronte para sustituir a “Barcaza”
ata entón utilizada para transportar carruaxes, persoas e equipos animais.
TRANSCRIBIMOS
A CARTA:
“Llamo la atención
sobre los notables atajos, tal vez de legua y media, que la naturaleza esta a
todo el mundo indicando en el camino de Ribadeo a Vivero, practicando mejoras
muy posibles, que son estas: construir una segunda y cómoda barca para
atravesar la ría de Foz en tiempo que lo permita; en frente de este pueblo un
malecón o camino de arrecife para hacer siempre transitable el arenal de dicha ría;
un puente, aunque sólo sea de madera, por que tal cabe en los límites de
nuestra posibilidad, en lugar de la barca de la La Espiñeira, que tanto retarda
los viajes, tal como hoy existe y se sirve; finalmente otro puente de la misma
clase por lo menos para cerca de la embocadura del río Fazouro – río Ouro -, a
una mil y quinientas varas más abajo del actual puente, que sobre ser mezquino
y débil, está precisamente situado en el volteador del camino que por tanto
forma allí un ángulo sumamente agudo, con notorio perjuicio del transeúnte”.
O 27 de xullo
de 1841, a proposta foi aceptada, e así comenzou o que naquel momento se
consideraba como unha obra faraónica: a ponte da Espiñeira. Curiosamente no
proxecto inicial contemplábase a necesidade de “peaxe” para contribuir á
inversión de 30.000 reais que a obra representaba”.
Mais non aconteceu así, 1841 non foi o ano da construción
desta “faraónica ponte” pois se
miramos nas actas municipais atoparemos unha datada o 21 de febreiro de 1844,
nela podemos ver como a Corporación Municipal realiza a lectura dunha Real Orde
que fai referencia ao asunto de portazgos, pontazgos e bagaxes. A Corporación
resposta a esa Real Orde dicindo que no distrito “no se halla ninguno de estos obgetos mas que la barca de Espiñeira,
manifestandole que por la pasaje se exije a cada persona cuatro maravedis y
ocho por caballería y por ganado bacuno”. Transcorrido un mes, ou sexa o 22
de marzo, podemos ver como a Corporación municipal destina a cantidade de 24
reais para pagar a don Xaquín Samaniego, “por
dos viajes que hizo a San Miguel sobre el informe del puente de la Espiñeira”,
feito que nos indica que en 1844 aínda estaban con informes relativos á
mencionada ponte.
En 1846, nunha acta do 21 de novembro podemos ler: “bien informado el Ayuntamiento que los
encargados del bareaje del río Espiñeira, Juan Bao y José Montenegro,
olvidándose del cumplimiento de su deber detienen mucho más de lo necesario a
los transeúntes, particularmente a los que intentan pasar del distrito de
Barreiros para éste, que fastidiados de esperar y vocear por los barqueros
prefieren retirarse y hacer el largo rodeo que es indispensable para atravesar
sobre el puente de Cillero”. O concello quere poñer fin a esta lamentable
situación e ordena aos barqueiros observar unha maior puntualidade no desenrolo
do seu servizo, en caso de repetirse eses retrasos serían multados con dous
ducados. Tamén ordenan ao dono do bareaxe, Xosé Alonso Ramos, que nos sucesivos
contratos de arrendamento do servizo estipule a necesidade de manter unha
exactitude na recollida de transeúntes.
A barca da Espiñeira aparece nomeada no Diccionario Geográfico Estadístico de
España y Portugal, escrito no ano 1828 por Sebastián Miñano y Bedoya,
no que podemos ler que cando está a falar da parroquia de Vilaronte di: “y por el Norte con el priorato de San
Martin, donde en el siglo IX estuvo la silla episcopal. Situada en el camino
carretero que conduce de Rivadeo a Burela, desde cuyo pueblo hay cinco horas de
camino militar (…) a su inmediacion esta la barca de la Espiñeira, capaz de
transportar 16 personas pero no carruages”.
Na acta do 21 de febreiro de 1854 a Corporación
municipal, tendo en conta as obras que se están a realizar na estrada Ribadeo a
Viveiro, solicitan ao gobernador provincial “que mande una persona cualificada para que delimite y trace este camino
en el distrito de Foz”. Estas obras, nas que se inclúe a realización da
ponte da Espiñeira, eran, segundo a Corporación, moi necesarias tanto para
solventar os problemas dos viaxeiros como para dar traballo “ademas que en ellas puedan ganar su sustento
diferentes braceros de la municipalidad haciendo frente en gran parte a los
rigores de la miseria”.
Este ano de 1854 é crucial para comprobar a necesidade
que había dunha ponte na Espiñeira. Na acta do 26 de setembro Falando de Foz
dise: “es una villa puerto de mar por el
que tiene que atrabesar el camino de primer orden que de la provincia de
Asturias viene costeando la de Cantabria hasta el Ferrol”. Polo tanto aínda
non chegara ese camiño a Foz en 1854, pero era moi necesario tanto para
transeúntes como para os intereses do noso concello. Nunha acta do 14 de marzo
dásenos un exemplo da necesidade desta vía, que revitalizaría a feira de gandos
da Espiñeria “la mas concurrida de este pais en la paroquia de San Juan de Villaronte
hacia la parte del poniente desde la casa
en que habita Manuel Pére hasta en la que lo hace Ysidro López forma un
recodo que prohibe a su entrada el franco tránsito a los muchos ganados que
alli se reunen y comodidad para colocarlos”.
No Boletín Oficial da Provincia de Ourense, no seu
número 34, do 21 de marzo de 1854, pódese ler como se sinala o día 19 de abril
para levar a cabo a subasta das obras da ponte da Espiñeira: “Autorizada
competentemente la construcción de un puente sobre el rio Masma en el punto
denominado Barca de la Espiñeira, señaló el día 19 de abril próximo y hora de las
doce de la mañana para la adjudicación de estas obras en pública subasta”. O
presuposto que o goberno civil estipula para levar a cabo esta obra é de
117.784 reais. A convocatoria non tivo o éxito esperado e así vemos que o día
11 de maio aparece no Boletín outra convocatoria para esta subasta.
A Deputación Provincial de Lugo tivo sempre o desexo de
levar a cabo esta obra. No libro titulado La
Diputación Provincial en la época Isabelina, obra de Antón Prado Gómez,
podemos ver como no ano 1843, nas actas do 31 de xaneiro e 6 de decembro,
abordan o tema da necesidade de construír unha ponte no lugar da Espiñeira. Nas
actas do 9 de marzo, 20 de abril e 11 e 15 de xuño do ano 1844 acordan “la concesión de un pontazgo temporal paa el
contratista, o sino para la Diputación” (p. 95 e 96). Na sesión do 23 de
oputubro de 1854 informan que “los
partidos de Ribadeo y Monforte no habían recibido cantidad alguna, situación
que es denunciada por sus respectivos diputados quienes reclaman los dineros
necesarios para afrontar las obras: camino de Bóveda hacia el Sil y de Ribadeo
a la Barca da Espiñeira”. (p.116).
Na acta do 9 de agosto de 1855 a Deputación Provincial
abordaba o tema da construción dun camiño de primeiro orde dende “Río a la Barca de A Espiñeria”, que se
mencione barca e non ponte indícanos que aínda non estaba construída.
No periódico La
Aurora del Miño podemos ler que no exemplar do 6 de xuño de 1857 falan
da necesidade de rematar algunhas estradas, dentro das estradas locais
mencionadas figura unha que vai “del
puerto de Foz por el puente de la Espiñeira y Cillero a empalmar por Villanueva
de Lorenzana a con la de Porto a Villalba”.
O Conde de Pallares publicaba un artigo o 20 de xuño de
1860 no periódico Correo de Lugo sobre as obras nas estradas e menciona que no
tramo da estrada Ribadeo á Viveiro están construídos 9.8 quilómetros, “se concluyó el estudio de 9.8 kilómetros y
se están ejecutando la sobras que comprenden; se descimbró y está a terminarse
el puente sobre la ria de Foz en el sitio llamado Espiñeira”.
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