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jueves, 26 de marzo de 2015

A PONTE DA ESPIÑEIRA E O ANO 1858.

Non está no meu ánimo enfrontarme con ninguén máis si teño o firme propósito de corrixir os erros históricos que poida ver e saiba corrixir.

Un deles vémolo na ponte da Espiñeira, que une os concellos de Foz e Barreiros, xusto antes de entrar nela podemos ler un enorme cartel que di: “Un ano máis tarde, concretamente o 24 de xaneiro de 1841, e debido á puxanza de Vilaronte no contexto mariñán, o Deputado Sr. Peña propón ante o Xefe Político (actualmente denominado Gobernador Civil) D. José Becerra, por primeira vez, a construcción da ponte sobre o río Masma en terreos de Vilaronte para sustituir a “Barcaza” ata entón utilizada para transportar carruaxes, persoas e equipos animais.

TRANSCRIBIMOS A CARTA:
“Llamo la atención sobre los notables atajos, tal vez de legua y media, que la naturaleza esta a todo el mundo indicando en el camino de Ribadeo a Vivero, practicando mejoras muy posibles, que son estas: construir una segunda y cómoda barca para atravesar la ría de Foz en tiempo que lo permita; en frente de este pueblo un malecón o camino de arrecife para hacer siempre transitable el arenal de dicha ría; un puente, aunque sólo sea de madera, por que tal cabe en los límites de nuestra posibilidad, en lugar de la barca de la La Espiñeira, que tanto retarda los viajes, tal como hoy existe y se sirve; finalmente otro puente de la misma clase por lo menos para cerca de la embocadura del río Fazouro – río Ouro -, a una mil y quinientas varas más abajo del actual puente, que sobre ser mezquino y débil, está precisamente situado en el volteador del camino que por tanto forma allí un ángulo sumamente agudo, con notorio perjuicio del transeúnte”.
O 27 de xullo de 1841, a proposta foi aceptada, e así comenzou o que naquel momento se consideraba como unha obra faraónica: a ponte da Espiñeira. Curiosamente no proxecto inicial contemplábase a necesidade de “peaxe” para contribuir á inversión de 30.000 reais que a obra representaba”.

Mais non aconteceu así, 1841 non foi o ano da construción desta “faraónica ponte” pois se miramos nas actas municipais atoparemos unha datada o 21 de febreiro de 1844, nela podemos ver como a Corporación Municipal realiza a lectura dunha Real Orde que fai referencia ao asunto de portazgos, pontazgos e bagaxes. A Corporación resposta a esa Real Orde dicindo que no distrito “no se halla ninguno de estos obgetos mas que la barca de Espiñeira, manifestandole que por la pasaje se exije a cada persona cuatro maravedis y ocho por caballería y por ganado bacuno”. Transcorrido un mes, ou sexa o 22 de marzo, podemos ver como a Corporación municipal destina a cantidade de 24 reais para pagar a don Xaquín Samaniego, “por dos viajes que hizo a San Miguel sobre el informe del puente de la Espiñeira”, feito que nos indica que en 1844 aínda estaban con informes relativos á mencionada ponte.
En 1846, nunha acta do 21 de novembro podemos ler: “bien informado el Ayuntamiento que los encargados del bareaje del río Espiñeira, Juan Bao y José Montenegro, olvidándose del cumplimiento de su deber detienen mucho más de lo necesario a los transeúntes, particularmente a los que intentan pasar del distrito de Barreiros para éste, que fastidiados de esperar y vocear por los barqueros prefieren retirarse y hacer el largo rodeo que es indispensable para atravesar sobre el puente de Cillero”. O concello quere poñer fin a esta lamentable situación e ordena aos barqueiros observar unha maior puntualidade no desenrolo do seu servizo, en caso de repetirse eses retrasos serían multados con dous ducados. Tamén ordenan ao dono do bareaxe, Xosé Alonso Ramos, que nos sucesivos contratos de arrendamento do servizo estipule a necesidade de manter unha exactitude na recollida de transeúntes.


A barca da Espiñeira aparece nomeada no Diccionario Geográfico Estadístico de España y Portugal, escrito no ano 1828 por Sebastián Miñano y Bedoya, no que podemos ler que cando está a falar da parroquia de Vilaronte di: “y por el Norte con el priorato de San Martin, donde en el siglo IX estuvo la silla episcopal. Situada en el camino carretero que conduce de Rivadeo a Burela, desde cuyo pueblo hay cinco horas de camino militar (…) a su inmediacion esta la barca de la Espiñeira, capaz de transportar 16 personas pero no carruages”.

Na acta do 21 de febreiro de 1854 a Corporación municipal, tendo en conta as obras que se están a realizar na estrada Ribadeo a Viveiro, solicitan ao gobernador provincial “que mande una persona cualificada para que delimite y trace este camino en el distrito de Foz”. Estas obras, nas que se inclúe a realización da ponte da Espiñeira, eran, segundo a Corporación, moi necesarias tanto para solventar os problemas dos viaxeiros como para dar traballo “ademas que en ellas puedan ganar su sustento diferentes braceros de la municipalidad haciendo frente en gran parte a los rigores de la miseria”.

Este ano de 1854 é crucial para comprobar a necesidade que había dunha ponte na Espiñeira. Na acta do 26 de setembro Falando de Foz dise: “es una villa puerto de mar por el que tiene que atrabesar el camino de primer orden que de la provincia de Asturias viene costeando la de Cantabria hasta el Ferrol”. Polo tanto aínda non chegara ese camiño a Foz en 1854, pero era moi necesario tanto para transeúntes como para os intereses do noso concello. Nunha acta do 14 de marzo dásenos un exemplo da necesidade desta vía, que revitalizaría a feira de gandos da Espiñeria  “la mas concurrida de este pais en la paroquia de San Juan de Villaronte hacia la parte del poniente desde la casa  en que habita Manuel Pére hasta en la que lo hace Ysidro López forma un recodo que prohibe a su entrada el franco tránsito a los muchos ganados que alli se reunen y comodidad para colocarlos”.

No Boletín Oficial da Provincia de Ourense, no seu número 34, do 21 de marzo de 1854, pódese ler como se sinala o día 19 de abril para levar a cabo a subasta das obras da ponte da Espiñeira: “Autorizada competentemente la construcción de un puente sobre el rio Masma en el punto denominado Barca de la Espiñeira, señaló el día 19 de abril próximo y hora de las doce de la mañana para la adjudicación de estas obras en pública subasta”. O presuposto que o goberno civil estipula para levar a cabo esta obra é de 117.784 reais. A convocatoria non tivo o éxito esperado e así vemos que o día 11 de maio aparece no Boletín outra convocatoria para esta subasta.

A Deputación Provincial de Lugo tivo sempre o desexo de levar a cabo esta obra. No libro titulado La Diputación Provincial en la época Isabelina, obra de Antón Prado Gómez, podemos ver como no ano 1843, nas actas do 31 de xaneiro e 6 de decembro, abordan o tema da necesidade de construír unha ponte no lugar da Espiñeira. Nas actas do 9 de marzo, 20 de abril e 11 e 15 de xuño do ano 1844 acordan “la concesión de un pontazgo temporal paa el contratista, o sino para la Diputación” (p. 95 e 96). Na sesión do 23 de oputubro de 1854 informan que “los partidos de Ribadeo y Monforte no habían recibido cantidad alguna, situación que es denunciada por sus respectivos diputados quienes reclaman los dineros necesarios para afrontar las obras: camino de Bóveda hacia el Sil y de Ribadeo a la Barca da Espiñeira”. (p.116).

Na acta do 9 de agosto de 1855 a Deputación Provincial abordaba o tema da construción dun camiño de primeiro orde dende “Río a la Barca de A Espiñeria”, que se mencione barca e non ponte indícanos que aínda non estaba construída.

No periódico La Aurora del Miño podemos ler que no exemplar do 6 de xuño de 1857 falan da necesidade de rematar algunhas estradas, dentro das estradas locais mencionadas figura unha que vai “del puerto de Foz por el puente de la Espiñeira y Cillero a empalmar por Villanueva de Lorenzana a con la de Porto a Villalba”.

O Conde de Pallares publicaba un artigo o 20 de xuño de 1860 no periódico Correo de Lugo sobre as obras nas estradas e menciona que no tramo da estrada Ribadeo á Viveiro están construídos 9.8 quilómetros, “se concluyó el estudio de 9.8 kilómetros y se están ejecutando la sobras que comprenden; se descimbró y está a terminarse el puente sobre la ria de Foz en el sitio llamado Espiñeira”.



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