A empresa eléctrica Electra do
Masma xurdía trala unión mercantil entre Xeneroso López e Xosé Reimunde. Este
tema será tratado en posteriores artigos xa que hoxe imos falar do barco
Electra do Masma, tamén produto da citada unión mercantil que foi botado no
estaleiro da Espiñeira no ano 1918.
O nacemento do Electra acaparou
todo tipo de atencións, o periódico El Progreso cubría amplamente a noticia e
aseguraba que varios xoves mindonienses “preparan
una excurisón con objeto de presenciar tal acto, al que se nos asegura asistirá
una gran banda de música. Hace falta que el tiempo ayude”. A botadura ten
lugar na Espiñeira o día 12 de maio do ano 1918 “el acto fue de un interés enorme. De toda la comarca, como de varios
ayuntamientos de los distritos de Ribadeo y Mondoñedo, acudió una infinidad de
gente a presenciarlo. Nuestros activos corresponsales de aquellos dos distritos
nos han enviado extensas noticias relacionadas con el importante acto, pero
para no servir al público duplicada información entresacamos de una y otra correspondencia los detalles más
salientes. El día estuvo poco agradable. Hubo gran variedad de temperatura.
Esto no hizo, sin embargo que menguase en nada la brillantez de la fiesta.
Amenizó los festejos que con motivo de la botadura se organizaron, una
afinada charanga del Valle de Oro.
En el momento de lanzarse el barco al agua, rodeaban los improvisados
astilleros bastante más de cinco mil personas. La charanga ejecutó la Marcha
Real y en medio de una sacudida de emoción y de entusiasmo el Electra del Masma
entró en el agua. Eran entonces las tres de la tarde, hora de pleamar.
A causa de un descuido de los operarios, el barco se escapó del dique
introduciendo la proa en el canal. No tuvo importancia el accidente que no
causó desgracia alguna, afortunadamente.
Entre los concurrentes al acto se han visto muy distinguidas personas de
Mondoñedo, Ribadeo, Barreiros, Foz, Vivero y Valle de Oro, que saludaron a los
señores Reimunde y López y algunas de ellas cumplimentaron a la familia del
alcalde de Foz señor Reimunde en su quinta de San Martín.
El barco quedó amarrado hasta que se coloquen los palos. Se dice que
después de este barco construirá otros de iguales proporciones de la misma compañía, a la que
deseamos mucha suerte en sus negocios”.”.(El Progreso, 1918, 12 e 18 de maio).
A noticia desta botadura cruza o
océano atlántico chegando a Cuba e así vemos como “con el epígrafe de Galicia naviera publica la notable revista ilustrada
Eco de Galicia, de la Habana, un artículo referente a la botadura del buque
Electra del Masma, realizada poco ha en la Espiñeira.
A esta información acompañan hermosos grabados del momento de la botadura,
del buque fondeado después de dicho acto y una vista de la Espiñeria que
comprende el puente, la importante fábrica de los señores Reimunde y López, el
caserío de tan pintoresco paraje
y la inmensa muchedumbre que presención aquel acontecimiento industrial”. (El Progreso, 1918, 13 de agosto).
O día 22 de agosto sae da
Espiñeira “haciendo su primer viaje a
Gijón con cargamento de madera, el pailebot Electra del Masma”. (El Eco de Santiago, 1918, 22 de
agosto).
Evidentemente non podemos facer
unha relación pormenorizada de todos os viaxes que realizou este barco pero si
podemos dicir que o día 5 de outubro de 1918 entraba no porto da Coruña “El balandro de tres palos Electra del Masma
entró ayer de arribada en nuestro puerto. Procedente de Gijón y se dirige a
Ferrol con carga de carbón”. (El
Orzán, 1918, 5 de outubro). O día 14 de novembro de 1919 atracaba na
Coruña procedente de Ferrol e con carga de madeira.
O día a1 de xaneiro de 1921 volvémolo
a ver amarrado no porto da Coruña, procedía de Vigo e cargaba sal. Ao día
seguinte marchaba cara Foz coa mesma carga. (El Ideal Gallego, 1921, 1 de xaneiro). No mes de marzo de
1921 volta á Coruña procedente de San Sebastián cargado de xeso e cemento.O día
29 de marzo sae da Coruña cargado con carbón e con destino a Vigo. O 4 de
novembro sae da Coruña para Foz cargado de sal. Nese mesmo ano vemos que estaba
amarrado no porto de Corme entre os días 1 e 13 de xuño, “ el pailebot de tres palos Electra del Masma, de arribada, con sal,
procedía de Cadiz y se dirige a Vivero”. (El Ideal Gallego, 1921, 15 de xuño). O 19 de xullo de 1924
sae da Coruña para Vilagarcía con carga de cemento.
En 1932 entraba no porto de Vigo
procedente de Almería con carga de
cerámica. Resulta curioso ver no periódico El Pueblo Gallego o seguinte anuncio: Teja Plana de Alicante. Hallase atracado al muelle el velero Electra,
descargando un cargamento del tipo Alicantino Encarnada. Pedidosa : Suarez y
cía s.a. Arenal 24, Vigo”.(El
Pueblo Gallego, 1932, 26 de agosto).
Como acontece a moitos barcos o
seu fin atópamo no mar, así lle acontece ao Electra
do Masma no ano 1933 cando “En las
cercanías de este puerto y en el punto conocido por Langostera – Arano,
embarrancó el velero de 200 toneladas “Electra del Masma” de la matrícula de
Ferrol.
Procedía de Foz en cuyo puerto tomara un cargamento de sal para Vivero,
impidiéndole el temporal desencadenado durante los últimos días, seguir su ruta
ni arribar a puerto de refugio, hasta que el fuerte viento norte le lanzó
contra la costa, embarrancándole en el punto indicado.
Se confía en salvar el buque y su cargamento. Tanto el patrón, don Eduardo
Soto, como el resto de la tripulación, compuesta de seis hombres y una mujer,
pudieron salir a tierra, hallándose todos sin la menor novedad”. (El Regional, 1933, 21 de
febrerio.).
Esta mesma noticia é recollida
polo periódico que se editaba en Ribadeo Riberas del Eo, afirma que o lugar
onde afundiu era coñecido co nome de Langosteiro, ao veleiro dalle un total de
160 toneladas de desprazamento. Sobre o seu paso por Foz di: “salió de Foz el sábado por la mañana en cuyo
puerto había descargado 100 toneladas de sal”, os ventos e os “contínuos golpes de mar fueron lanzando al
velero sobre la costa hasta llegar a Langosteiro, donde quedó encallado en unos
bajos”. A tripulación, que segundo este periódico estaba composta por cinco
mariñeiros e o patrón, consigue salvarse “fueron
deslizándose uno a uno desde el botalón por medio de una cuerda de abordo (…)
después de grandes esfuerzos llegaron a pisar tierra firme”. O fin do
Electra acontece a consecuencia do “fuerte
oleaje se encargó de destruir el velero arrojando a la costa sus restos”.(Riberas
del Eo, 1933, 25 de febreiro.).
O día 4 de marzo o patrón Eduardo
Soto era entrevistado por Teodoro Campón para o periódico Riberas del Eo, na
entrevista dise que o citado “mandaba
dicho buque desde el año 1910”, algo que resulta imposible pois era botado
no ano 1918. Segundo o periodísta Soto era natural de Corme e tiña 45 anos “casado, con cuatro hijos, tipo de mediana
estatura, bigote entrecano, frente ancha, recio, mirada noble”. Segundo
relata o patrón tras saír de Foz o día 18 con destino a Viveiro foron atrapados
por uns fortes ventos e golpes de mar que “abaten
el velamen, quedando primero sin la Mesana y después la Mayor.” Non perde o
rumbo pero é consciente de que non pode chegar a Viveiro sendo como era “mi única estrella era el faro de Ribadeo”,
toma a decisión de cambialo rumbo buscando un porto de abrigo, “al punto, no pudiendo maniobrar en el
sentido que convenía, ordené dar fondo con dos anclas, para no ser arrojado a
la costa; pero pronto se rompió una cadena y al comprender que la otra iba a
romper también, ordené soltarla para caminar a la deriva hacia la playa
salvadora, con tanta fortuna que pudimos tomar tierra”. (Riberas del Eo, 1933, 4 de
marzo).
Estimado Sr.
ResponderEliminarEstupendo articulo, muy bien documentado y transcrito.
Soy fan de los pailebotes, y agradezco la recuperación de la historia de este.
Gracias por compartirlo.
Vicente L. Sanahuja
web Vida Maritima
Estimado Sr.
ResponderEliminarEstupendo articulo, muy bien documentado y transcrito.
Soy fan de los pailebotes, y agradezco la recuperación de la historia de este.
Gracias por compartirlo.
Vicente L. Sanahuja
web Vida Maritima
Boa noite,
ResponderEliminaros meus parabéns polo artigo e pola páxina, na que ademais veño de comprobar que nos coñecemos de hai anos. Son Xoan Rivas, de Vilanova de Lourenzá. Un parente da Coruña envioume esta ligazón porque a nosa familia está vinculada con este feito: no ano 1919 construíuse outro pailebote (pilot's boat) idéntico nos estaleiros da Espiñeira, o "Avelino", produto da asociación de empresarios maragatos da miña familia: Antonio Rodríguez, de Foz, e José Rodríguez Alonso (o meu bisavó) de Vilanova de Lourenzá. Dixen idéntico porque tendían a repetir as proporcións que daban bon resultado: 33 metros de eslora, 190 toneladas... De feito, descubrín que ten as mesmas medidas que o pailebote que se encontra nas Dársenas Reales (o Museu Marítim) de Barcelona.
Ademais da documentación con detalles do barco, dispoño dunha única fotografía do mesmo. O meu bisavó tiña un embarcadoiro na Espiñeira desde 1908, segundo consta en El Progreso, e almacéns (os que logo foron de Andrade), aínda que ese barco penso que operou nomeadamente desde Ribadeo, onde tamén tiña almacéns o meu bisavó.
Por persoas da Espiñeira sei que se crearon cancións populares no tempo da súa construción (imaxino que tamén co "Electra"), mais xa non coñecín a ninguén que as cantase.
Afundiuse en Motril (Granada) no ano 1929 en circunstancias pouco claras.
Se tes algunha información máis ao respecto deste pailebote, agradézoche o que me poidas contar, do mesmo xeito, se tes interese nalgún dos documentos referidos, tamén chos podo escanear e enviar.
Moitas grazas e un saúdo.
Xoan R. Rivas gasalha@gmail.com
Tengo una duda, en 1920 figura un pailebot de 117 TRB y 210 de carga máxima nombrado Electra del Masma Nº 2... ¿se trata del mismo velero que el que tan magníficamente describes...? o es otro.
ResponderEliminarEstimado Lino J. Pazos:
EliminarAntes de nada pedir perdón pola tardanza en contestar. Intentei desligarme deste blog (por razóns que non veñen ao caso) pero non o consigo e sempre volvo a el.
Sobre o tema que me preguntaba sobre un Electra del Masma nº 2, debo dicir que nunca escoitei falar del. Tendo en conta que no 1920 aínda navegaba o Electra do Masma, penso que tal vez se trate do mesmo barco, pero, ata agora, nunca escoitei falar dun Electra do Masma 2. Se me pode pasar máis información farei todo o posible por informarme.