Buscar este blog

miércoles, 21 de enero de 2015

O MUNDO CASTREXO NO CONCELLO DE FOZ: Parroquias de San Martiño, Nois e Cordido


Para levar a cabo este traballo empregaremos como base documental básica as seguintes obras :
 Villaamil y Castro, Antigüedades prehistóricas de Galicia,
Ferreira, Isaac e Lourenzo Manuel: Arqueoloxía do Valadouro
Vigo García, Abel. Protohistoria e romanización na mariña lucense.




Parroquia de San Martiño.

Villaamil y Castro na obra mencionada anteriormente tan só fai referencia a un xacemento arqueolóxico nesta parroquia, Os Castros, por outra banda Abel Vigo sitúa nesta parroquia dous xacementos: Castro de Lelle e o de Río. Calquera das dúas informacións aportadas por ambos investigadores está incompleta, sendo tres como son os xacementos existentes na parroquia de San Martiño.

- Os Castros.

Sobre este xacemento Villaamil y Castro dinos que está “ en terreno plantado de pinar y por tanto pco acusados, con algunas motas, se encuentran en una altura entre la iglesia parroquial, antigua catedral mindoniense, y la capilla del Carmen. Aparecen alli tambien trabajos de remoción del terreno, análogos a los practicados en los castros de Villaronte”.[1] Polos datos que nos da debemos situalo por detrás da actual basílica de San Martiño de Mondoñedo o que nos fai pensar que está a falar do castro do monte de Lebureiro, aínda que é máis coñecido como O Cano dos Mouros. Sobre este xacemento xa falara o bispo mindoniense frei Miguel Quijada, quen o día 5 de agosto de 1696 visitaba a basílica de San Martiño e anotaba o seguinte: “y ansi digo que aquel monte que esta sobre San Matino que llaman el Castro dos Mouros y Caño dos Mouros antiguamente se llamo Mondoñedo; los labradores antiquisimos no le llamaban a la ciudad de Mondoñedo sino Villa Mayor de Mondoñedo a diferencia de la villa de Mondoñedo que era San Martino de Mondoñedo[2].
Case que 150 anos antes, no apeo de bens da parroquia de San Martiño realizado no ano 1540 podemos ler que a metade dun prado que levaba Pedro de Lelle lindaba “segun que ba do longo del rio Centino e topa en el camino que ba desde Poyal por el rego para la casa de Maria de Guillema e otra parte topa en el monte de en los Castros de Ginzo a los Canos de Mouros e de la otra parte de baxo en el dicho prado del dicho monesterio que lleba Pedro de Lelle”. Neste mesmo apeo ao falar da extensión do Caritel di “ que heran començando al rego de labar las manos donde se gana çient dias de perdon dyziendo un pater noster a loor de nuestro señor  e del obsipo de Santo don Gonçalo que fue en el dicho monasterio y por la abgua del dicho rego abaxo fasta topar en el rio de Çentino y doyzin e pasa el dicho para Ginzo e asi abaxo  sobre de las Figueyras e por los Castros de Ginzo que se llaman los Castros de Mondoñedo desde alli al puerto do Junqueyro  do dicha man ba por un camino viejo abaxo e pasa el rio” [3].


- Castro de Lelle.

Abel Vigo sitúao nun lugar erróneo despois de empregar as referencias da Xunta de Galiza, cando se desplaza alí para comprobar sobre o terreo este xacemento atópase que non hai nada polo que escribe “unha revisión do lugar non clarifica nada. Non se atopan indicios de que se trate dun xacemento arqueolóxico atribuíble a este momento, pero a gran cantidade de maleza que presenta o lugar tampocuo fai posible unha revisión exhaustiva.Polo tanto plantexamos este punto como unha posibilidade, pero sin poder aseguralo[4].
Recentemente, e trala tala de eucaliptos, a asociación Mariña Patrimonio puxo en valor o citado Castro de Lelle, tamén coñecido como Castro das Engrovias.[5]

- Castro de Río.

Situado lugar de Río, parroquia de San Martiño, moi preto da estación de tren de Foz. Sobre el Abel Vigo cando estuda este castro e o de Vilaxoane, ambos aparecen na obra de Villaamil y Castro recoñece que “Estas dúas fichas inclúense xuntas e sin máis datos porque non se atopou nada, nin un castro en Vilaxoane nin un Castro de Río e danse os datos tal e como se recolleron nas lecutras indicadas. Ademáis supoño que ambas se referirán a unha mesma realidade, pero non podemos precisar máis”.
Cando preguntábamos aos paisanos do lugar sobre a Casa de Cristos, sita en Cainzal de Abaixo, foron varias as testemuñas que nos relataron que no tempo de facerse a vía do tren á altura de Río apareceron “moitas olas de barro rotas”, con toda seguridade estanse a referir a restos de cerámica castrexa.


Parroquia de San Xiao de Nois.


- Castro do Fondo de Nois.

Situado no lugar de Fondo de Nois está este castro fronte ao castro de Fazouro, separados pola praia de Arealonga. Deste castro fálanos tan só Abel Vigo no seu traballo no que nos di “Nesta mesma referencia hai que dicir que se suscitan dúbidas sobre a súa existencia real, pero con todo queremos incluíla e facer unha pequena descrición do lugar[6]. Cando fai a descrición do lugar anota que se trata dun pequeno entrante no mar con substrato de lousas que actualmente está dedicado ao cultivo e que por preto del transcorre o rego da Lagoa. Sobre a súa conservación di que é bastante mala “posto que hai moitas dúbidas da súa existencia. Na foto que se presenta do lugar vemos o que podería ser o que queda dun parapeto, pero non se pode concluír con seguridade”.

Non vou a ser  eu quen critique as opinións especializadas dun arqueólogo xa que carezo dos coñecementos necesarios. Se o profesor Abel Vigo non atopou restos arqueolóxico fixo ben en mencionalas súas dúbidas sobre este xacemento. Pero que ano atopase datos arqueolóxicos non quere dicir que non existan referencias documentais, que ao noso modesto entender xustificarían a existencia deste xacemento. A referencia documental atopámola nun apeo de bens que se realiza no ano 1571. Nesta data o dono do Casa de Covas (Nois), Fernán Díaz de Ribadeneira, o novo, solicita realizar un apeo dos bens que o vínculo da citada casa tiña. Na declaración de Bartolomeu de Bao, testemuña presentada polo citado Fernán Díaz, podemos observar como menciona este castro “mas save el testigo que al dicho Fernan Diaz de Riva de Neira pertenece por compra que hizo a la mesma Maria Fernandez, una longara e pieza de heredad, como es sita en la Bouza del Castro de Nois”, outra finca que aparece neste apeo é “otro tarreo e pieza de heredad que esta dentro del Castro de Nois, como testa de una banda en la mar e de otra parte en heredad de Rodrigo Barata e de otra parte à donde dizen A torre do Castro de Nois”, non é esta a derradeira referencia pois atopamos outra máis na que se nos fala dunha “pieza de heredad que esta en el lugar a que dizen A Ponte de Castro que llevara de sembradura un toledano de pan poco mas o menos e testa de una parte en la mar”.[7]

Abel Vigo á hora de abordar a posibilidade de existencia dunha factoría fenicia en Nois di: “ Esta cita foi tirada dun conxunto de trípticos publicitarios, tal como se indica na bibliografía, pero dubido bastante da realidade desta afirmación, posto que non atopei máis referencias á mesma[8].



Parroquia de San Xiao de Cordido.


- O coto do Pico.

Situado na parroquia de Cordido no lugar coñecido como a Cruz da Veiga, del fálanos Abel Vigo pero sen facer referencia algunha, tan só é nomeado.





[1] Villaamil y Castro, Xosé: Los Castros y las Mámoas de Galicia, páx.497, 1878.
[2] Arquivo Diocesano de Mondoñedo. Foz. Libro de Privilexios, fol. 17. Tamén se pode atopar esta referencia en Fernández Pacios, X.R.: San Gonzalo, bispo mindoniense. Páx. 23.
[3] Arquivo Catedralicio de Mondoñedo. Apeo San Martiño, 1540, fol. 41 r e 42 v.
[4] Vigo García, Abel. Protohistoria e romanización na mariña lucense. Páxs 187 e 188.
[5] Véxanse os artigos que sobre este castro ten publicados a asociación Mariña Patrimonio no seu blog http://mrpatrimonio.blogspot.com.es/
[6] Vigo García, Abel. Protohistoria e romanización na mariña lucense. Páxs 198.

[7] Rodríguez Baixeras, A.: Historia de la Casa-Torre y vícnulo de Covas, en Nois. (1569 -1800), fol, 93.
Esta obra está inédita, polo menos no momento en que escribimos este capítulo, posuímos unha copia grazas a xentileza do seu autor, Antonio Rodríguez, quen ao saber da nosa investigación tivo a ben enviarnos unha copia do seu traballo, xesto que lle agradecemos profundamente.
[8] Vigo García, Abel. Protohistoria e romanización na mariña lucense. Páxs 194. Tal vez se deba a aparición desta factoría fenicia aos traballos de Villaamil y Castro que recollerá e espallará posteriormente Amor Meilán, quen daba por certo a existencia dunha factoría fenicia na ría de Foz. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario