No meu concello de
Foz relatáronme unha lenda da que era protagonista don Manuel Lugilde Penelas
(mestre en Foz entre 1921 e 1948). Este home, o maior dinamizador da cultura
focega da primeira metade do XX, presumía de ter na súa casa un aparador feito
con madeiras procedentes dun barco de Noruega afundido por un submarino alemán.
Sempre pensei que isto era unha lenda produto da fantasía dun pobo que vive
pegado ao mar, mais, moitos anos despois, descubrín o enganado que estaba.
Neste ano
conmemoramos o centenario do comezo da Primeira Guerra Mundial ( 1914 – 1919)
que arrasou Europa e mudou para sempre as antigas fronteiras deste continente. A
historia oficial contábanos que España permanecera neutral nesta guerra e é
certo, pero iso non quere dicir que as parroquias costeiras da provincia de
Lugo, de igual maneira que acontecía no resto das costas galegas, non sentisen
de preto os combates navais que tiveron lugar nas nosas costas.
O mar, que é moito
máis sabio ca nós, encargouse de ir soltando pezas que gardaba no seu fondo
para que puidésemos conmemorar este centenario da Primeira Guerra Mundial. Así
podíamos ler no periódico “El Progreso”
(03/08/2013) como o periodista Xosé Cora atopaba na praia da Limosna (San Cibrao, Cervo) unha prancha
de gutapercha. Este material era un tipo de goma moi semellante ao caucho que
se fabricara na illa de Xava dende mediados do XIX ata principios do XX. A pregunta que xurde inmediatamente é a de
¿cómo chegou ata San Cibrao?. No artigo barallábanse dúas hipóteses: A primeira
situaba como orixe destas pranchas o emblemático Titanic. A segunda, tal vez
máis realista, coidaba posible que as pranchas saísen dun barco afundido
durante as campañas navais da primeira Guerra Mundial.
Por se este achado
non fose suficiente o 6 de xuño do 2014 coñecíamos a noticia de que na praia Do Torno (San Cibrao, Cervo), e despois
dunha operación de limpeza levada a cabo por alumnos do Colexio Número 1 de
Cervo e voluntarios da Iniciativa Medioambiental Colle 3, aparecía unha medalla
militar. Condecoración que a mariña mercante inglesa outorgaba a todo mariñeiro
que estivese máis de seis meses servindo baixo as súas ordes. Na medalla
podíase ler no reverso o nome Manuel Fernández, mais non se menciona país algún,
o que fixo pensar na posibilidade de que fose súbdito británico.
Durante a Primeira
Guerra Mundial os barcos aliados sufriron os ataques de barcos corsarios
alemáns en primeiro momento e posteriormente os de submarinos. Se tivésemos que
mencionar un submarino que destacase sobre os demais deberíamos de falar do U –
46. Este foi modelo fora construído no estaleiro Kaise Liche Werft, situado na
cidade de Danzing, sendo botado ao mar no mes de maio de 1915. Comandantes do
citado submarino foron Leo Hillebran, que será substituído no cargo no mes de
decembro de 1916 por Alfred Saawächter, quen exerceu o seu cargo ata o 15 de
xaneiro de 1917.
O submarino U-46
acabará sendo vendido por Alemaña ao exército xaponés no ano 1918 manténdose en
activo ata 1920.
Este submarino tivo
as súas andanzas na costa cantábrica, a el atribúense varios afundimentos de
barcos en Asturias, Santander ou Bilbao. A costa lucense tamén sufrirá os
ataques deste submarino alemán e así temos a primeira constancia dos seus
ataques grazas a un artigo que aparece publicado no periódico “El Progreso” (31 decembro 1916),
titulado Un submarino en Vivero.
Neste artigo dáse conta da chegada a San Cibrao de “varios náufragos pertenecientes a las dotaciones de buques hundidos por
un submarino alemán”, en concreto eran os tripulantes do buque inglés Aislabee. Este barco tiña unha
tripulación de 23 homes, dos que 22 puideron ser recollidos para ser,
posteriormente, trasladados ata o Ferrol. O citado buque realizaba a travesía
entre Lisboa e Bilbao cunha carga de carbón. O protocolo de actuación por parte
do submarino era o seguinte: primeiro aproximábase ao buque ordenando o
desaloxo e transbordo da tripulación a un pesqueiro, unha vez realizado todo
isto os alemáns colocaron bombas a bordo que ao estalar afundiron o buque
inglés. Os tripulantes foron obrigados a permanecer máis de dúas horas en botes
ata que os deixaron marchar cara San Cibrao, non así o capitán do Aislabee, que foi encarcerado dentro do
submarino. Non era este un caso aislado, pois segundo contan no citado artigo “también fueron echados a pique a
inmediaciones de Vivero por otro submarino alemán la goleta francesa María Rosa
y el bou de la misma nacionalidad Golf. Lo tripulantes de estos barcos son 20” .
O periódico La Correspondencia de
España, nunha noticia que saía o 1 de xaneiro de 1917, dábanos conta do
afundimento do vapor danés Danmark. E
do veleiro inglés Aderis, ambos foran
torpedeado en augas próximas a Viveiro. Os tripulantes de ambas naves serán
salvados e levados ata o porto de
Ferrol. Sabemos que o Dankmark saía
de Tunez con dirección a Leim cargado de cobre, pero o día 31 de decembro, ás
12 do mediodía, foron abordados polo submarino alemán e tras ser desembarcada a
tripulación do buque danés “inmediatamente
y también con un par de bombas fue hundio el vapor, mientras sus tripulantes se
dirigían a Vivero”. Segundo un artigo que publicaba “El Progreso” (1/1/1917) o Dankmark
fora afundido preto da illa Coelleira e fora presenciado “por marineros del puerto de Vivero que auxiliaron a los náufragos”.
Dous días antes o
veleiro inglés Henry W. Adams fora
afundido “á la altura de la Estaca de Vares” polo
mesmo submarino que estamos a seguir. Nestas datas foi atacada e afundida a 17 millas do porto de
Viveiro a fragata inglesa Nova Escocia, a tripulación deste barco chegaba ao
citado porto o día 2 de xaneiro de 1917, segundo nos conta o periódico El Imparcial (2/1/1917) o capitán da
fragata, míster Robinson, estivera preso dentro do submarino ata que o deixaron
libre xuntamente co resto da tripulación, “dicen
los tripulantes que momentos después de desembarcar el capitán los alemanes
hundieron la fragata”.
Pero non só
chegaron ás nosas costas tripulantes de barcos afundidos senón que tamén
chegaron mariños alemáns do propio U-46. Así no periódico “El Progreso”(6/1/1917) aparece un artigo titulado “Los submarinos alemanes en nuestras costas.
El U46 no fué hundido”, segundo o citado artigo o día 31 de decembro de
1916 chegaban a unha praia de Burela catro tripulantes e un oficial do famoso
submarino. Sóubose que eran do U46 porque o cadelo que os acompañaba levaba no
colar o distintivo do submarino. Nun primeiro momento pensouse que o submarino
fora afundido por un destrutor inglés que andaba pola zona, posteriormente
chegouse a afirmar que chocara contra unhas penas , pero nada diso era certo. O
que aconteceu fora que “después de hacer
volar con dinamita el bou francés Louis, los cinco tripulantes germanos
quisieron volver a su barco que los esperaba bastante alejado, pero la fuerte
marejada les impidió acercarse a el, por lo cual decidieron saltar a tierra en
la playa de Burela, desde donde se dirigieron a Vivero en el automóvil de su
compatriota don Guillermo Cloos, director de las minas de hierro de la Silvarrosa , en cuya
casa se alojó el oficial”, o resto dos tripulantes foron aloxados na fonda viveirense de Justo de Veiga.
Posteriormente marcharon da vila do Landro, que por aquel entón era como a
cidade de Casabranca, pois polas súas rúas podíaste atopar nese mes de xaneiro
do ano 1917 con suecos, daneses, ingleses, franceses e alemáns.
Non remataban aquí
os ataques do submarino U-46 pois no mesmo artigo que se nos informa da chegada
dos tripulantes alemáns a Burela tamén se da noticia da chegada dun bote con 12
homes a unha praia de Cedeira e outro con 13 á praia de Covas. Todos eran
tripulantes do vapor grego “Triropinas”,
afundido preto do Cabo Vilano, cargado de millo e que procedente de Bos Aires se dirixía ata Belfort .
O periódico Mondoñedo (7/3/1917) recollía a noticia da chegada a
San Cibrao de “los 17 náufragos,
procedentes del vapor noruego “Helma”, que, con cargamento de pinos del
Senegal, dirigíase á Liverpool. Según manifestaciones de la tripulación de
dicho buque, ha sido este torpedeado y hundido por un submarino alemán á cien
millas de la costa. Una lancha de vapor, que estaba ocupada en alta mar, en las
faenas de pesca, halló la embarcación que conducía á los náufragos,
remolcándola á dicho puerto. El vecindario de San Ciprián acudió presuroso á
prestar á los infelices marinos, á los que alojó en varias casas particulares”.
Estas costas de
Lugo, polo que acabamos de ver, si tiveron participación nas contendas navais
da Primeira Guerra Mundial, tocándolle aos homes e mulleres da Mariña a labor
máis importante, a de dar acollida a tódolos feridos desa cruel guerra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario